Hormonen

Hoe krachtig Hormonen kunnen zijn? Alles Wat je Moet weten lees je hier.

Hoe krachtig hormonen kunnen zijn
Live in the moment

Hoe krachtig Hormonen kunnen zijn? Alles wat je moet weten lees je hier.

Het is tegenwoordig zo herkenbaar. Hormonen.

Ik zie het overal, bij mijn vriendinnen maar ook bij mijzelf. Mijn verhaal van hormonen en hoe deze effect kunnen hebben op het dagelijks leven.

Mijn verhaal over mijn hormonen

Tijdens mijn reis van puberteit naar vrouw, merkte ik bij mijzelf dat ik erg gevoelig ben voor hormonen. Iedere maand weer had ik een week lang een mindere periode.

Ik voelde me lusteloos, chagrijnig, huilerig etc. en ik at alles wat er maar in de kast te vinden was.

En toch niet wetende wat er met me aan de hand was. En dit was iedere maand hetzelfde liedje. Dan ging het weer weken goed en kon ik de hele wereld aan, maar kwam de menstruatie er weer aan begon het hele circus weer van voren af aan.

Ik besloot op een gegeven moment dat dit moest veranderen, de anticonceptiepil was toen een oplossing hiervan. Maar ik merkte aan mezelf hoe krachtig de hormonen zijn. Helaas kwam ik tijdens het slikken van de pil erg aan en werkten deze hormonen dus niet voor mij.

Kortom, dat was het ook niet.

In mijn tijd spraken mensen (vrouwen) niet veel over hun hormonen, dat was niet belangrijk. Gewoon een week uitzitten, niet zeuren en weer door. Tegenwoordig is dit veel bespreekbaarder. Ik merk dat zelf ook bij mijn eigen dochter en kan haar hierin goed begeleiden. Ik herken de pieken en dalen.

Naar mate ik zelf ouder werd, en later ook moeder, werden de periodes van mijn menstruatie alleen maar versterkt. Heftige menstruatie, neerslachtige gevoelens, droge huid, nachtzweten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik merkte dat dit door de hormonen kwam, ik ben gaan uitzoeken wat de hormonen met mijn lichaam doen. En wat deze doen tijdens de vrouwencyclus.

Op deze site wil ik jullie meenemen in het hele hormoonverhaal.

Waarom wij vrouwen zo gevoelig zijn voor hormonen? En Hoe krachtig kunnen hormonen dan zijn.

Veel vrouwen die ik ken ervaren de periodes van de disbalans in hun hormonen. Of dat nu in hun zwangerschap, menstruatieweek is, of klachten hebben met het slikken van de anticonceptiepil. Alles heeft te maken met hormonen.

Mannen snappen hier vaak helemaal niks van, ze kunnen zich niet plaatsen in ons verhaal en vinden het vaak onzin. Opmerkingen zoals ‘stel je niet zo aan’ of ‘wat is er vandaag anders dan gister of vorige week’ hoor ik vaker.

Dit heeft te maken met dat mannen veel minder hormonen aanmaken dan wij vrouwen. Wij vrouwen hebben iedere cyclus van de maand te maken met een hormonale schommeling. Doordat hormonen heel krachtig kunnen zijn is die schommeling veel erger.

Om een goede inzicht te krijgen in je eigen cyclus gaan we eerst kijken wat hormonen nu eigenlijk zijn en wat het met een vrouw doet.

WAT ZIJN HORMONEN

Zoals Wikipedia aangeeft:

‘Hormonen zijn signaalstoffen die door klieren via de bloedbaan aan doelcellen of organen worden afgegeven’.  

‘Het komt van het griekse woord Hormao, wat ‘in beweging zetten’ betekent.

En dat is ook inderdaad wat onze hormonen doen. Ze beïnvloeden onze stemming, slaap, gewicht, vruchtbaarheid, bloeddruk etc. etc. Eigenlijk bijna alle dus.

Bij een mens is dit een scala aan hormonen

De meest bekende hormoon bij vrouwen zijn Oestrogenen, een groep steroïde hormonen , ook wel in het volksmond de vrouwelijk hormonen genoemd, omdat ze een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de vrouwelijke geslachtskenmerken, het reguleren van de menstruatie cyclus en bij zwangerschap.

Bij mannen komen deze hormonen ook voor maar dan in vele lagere concentraties. (vandaar dat ze er ook niet veel van snappen omdat ze het zelf niet zo sterk ervaren dan wij vrouwen)

Oestrogenen worden bij vrouwen onder andere afgescheiden door de eierstokken.

Ook in de puberteit spelen oestrogenen een belangrijke rol zoals de groei van je baarmoeder, je vagina, het groter worden van je borsten en de genitaliën.

HOE WERKEN HORMONEN DAN EN HOE KRACHTIG ZIJN ZE?

Zoals je misschien al weet worden de hormonen aangemaakt in een aantal hormoonklieren in je lichaam.

Onder andere in de schildklier, alvleesklier, geslachtsorganen en bijnieren.

Deze klieren geven de hormonen aan het bloed af, zodat ze ergens anders in het lichaam hun werk kunnen doen.

Hierbij is het belangrijk dat deze hormonen in balans zijn.

Niet teveel van iets, en niet teveel van een ander. In je hersenen zitten twee belangrijke hormoonklieren die deze productie afremmen of juist versterken.

Dit zijn de Hypothalamus en de Hypofyse.

Wanneer er bijvoorbeeld te weinig cortisol in je bloed zit, dan signaleert de hypothalamus dat en zal de hypofyse aansporen om een hormoon aan te maken die de bijnierschors signaleert tot het aanzetten van extra cortisol.

Andersom werkt het net zo, is er teveel aan cortisol, dan zal de hypofyse een hormoon aan maken die de bijnier signaleer tot het aanzetten van minder cortisol.

Klinkt erg simpel als je dat zo leest toch?

Tijdens de cyclusmaand verandert er als vrouw zijnde een heleboel.

Waarbij wij ons in de eerste 2 weken van de cyclus ons aantrekkelijk voelen en sexy kan het in het tweede deel volledig veranderen en kunnen we ons een draak voelen. Althans veel vrouwen ervaren dat zo.

Niet alleen vrouwen rond een bepaalde leeftijd, maar ook jongere meiden die net gaan menstrueren hebben hier al last van.

Om goed te kunnen begrijpen hoe onze ‘maand’ werkt is hieronder in een afbeelding omschreven.

De verschillende fases van een vrouwelijk cyclus.

Welke hormonen Schommelen in de Cylcus?

Onze cylcus duurt ongeveer 28 dagen en zijn zoals je in de afbeelding ziet verdeelt in een aantal fases.

Fase 1: Menstruatie dag 1 tot 5

Onze cyclus begint vaak op de eerste dag van de menstruatie. De daling van het hormoon Progesteron zorgt ervoor dat baarmoederslijmvlies wordt afgevoerd, de menstruatie. Direct begint ook al een nieuwe fase doordat de eierstokken follikels rijpen, dit gebeurd onder invloed van het hormoon FSH, het Follikelstimulerende hormoon.

Fase 2: De opbouwfase dag 5 tot 14

Doordat de follikels oestrogenen produceren is dit de fase wat oestrogeenfase wordt genoemd. Een van de follikels zal uitgroeien tot een grote eicel en zal op dag 14 ‘de sprong’ wagen. De eisprong. De oestrogeen zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies dikker wordt en dat er helder slijm wordt aangemaakt zodat de zaadcellen makkelijk naar de eileider toe kunnen zwemmen.

Aan het einde van deze fase zal dus de eisprong plaats vinden. Dit gebeurt onder invloed van het hormoon Luteïniserend hormoon. De follikel barst open en het eitje komt vrij. ´Rond deze periode voelen wij ons het beste.´ We voelen ons sexy, energiek, aantrekkelijk en hebben een stralende huid. Je voelt je ook zekerder in deze periode, let er maar eens op. Dit komt namelijk door het hormoon Testosteron, deze verhoogt je libido waardoor je meer ‘zin’ krijgt.

Fase 3: Wel of geen bevruchting dag 14 tot 28

Op het moment dat de eisprong is geweest verandert er weer wat in je lichaam. Er komt namelijk het hormoon vrij Progesteron. Deze zorgt ervoor dat de baarmoederwand geschikt wordt voor het eventueel innestelen van een bevruchte eicel.

Je kunt dan in deze fase 2 kanten op, of je bent zwanger of niet. Wanneer er geen bevruchting plaats vindt daalt de progesteron en oestrogeen waardes en vindt er de menstruatie plaats. Meestal is dit ook de periode waarin de meeste problemen ontstaan omdat de hormonen uit balans raken. Het hormoon progesteron zorgt voor stress en is te laag ten opzichte van het hormoon oestrogeen.

WAT KAN HELPEN TEGEN DE HORMONEN?

Een aantal dagen voordat de menstruatie begint kan het heel fijn zijn om alles op regel te hebben zodat je ongestrest de menstruatie week in gaat.

Dit kunnen natuurlijk allerlei manieren zijn. Zorgen dat je huis aan kant is, dat je was schoon en gestreken in de kast ligt. De kasten vol zit met boodschappen en dat je dus niet hoeft na te denken wat je die dag moet gaan koken.

Wat ook een hele fijne manier kan zijn is Mindfulness.

Bekijk eens de onderstaande link. Met deze cursus leer je door middel van een 8-weekse mindfulness cursus stap voor stap hoe jij je minder gestresst kunt voelen en meer relaxter op ieder gewenst moment. Je leert beter en bewuster te ademen, beter kunt slapen en meer kunt genieten van de momenten in het nu.

Dat is toch fantastisch!

Om deze cursus te volgen klik hier.

Hoe krachtig je hormonen kunnen zijn

Mindfulness

Bedankt voor het lezen van deze blog. Heb je hier opmerkingen of vragen over kan je ze hier achter laten.

Liefs!

Lees ook eens het volgende:

2 Reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *