Hormonen

Winterdip? Ontdek hier onder andere de simpele en praktisch tips

Wanneer je last hebt van een winterdip
Heb jij last van een winterdip?

De welbekende winterdip. Iedereen heeft er volgens mij wel wat last van. De herfst staat voor de deur, de dagen worden korter, en het weer wordt killer. Hierdoor gaat ook je humeur achteruit en kan je je neerslachtig voelen en vermoeid zijn.

Maar hoe ontstaat nu zo’n dip? En belangrijker nog wat kan je hiertegen doen of hoe kan je het er beste mee omgaan.

Heb ik last van de winter blues?

Zoals je in mijn vorige blog hebt kunt lezen kamp ik af en toe met ‘dipjes’. Dagen, soms weken wanneer ik me niet lekker in mijn vel voel zitten. Op deze dagen is alles mij wat teveel. Dan is zelfs een kleine taak als de was opvouwen of met de honden lopen een te grote opgave.

“Wanneer je het allemaal even niet meer onder controle hebt”

Dit is natuurlijk niet erg wanneer je alles onder controle hebt, of wanneer je lekker in je vel zit. Maar is dat niet het geval dan is het wel even een dingetje.

Wanneer het eind oktober of begin november is, dan voel ik aan mezelf dat er iets veranderd. Ik slaap slechter, ben prikkelbaarder en voel me meer gestrest.

Om erachter te komen of dit inderdaad de welbekende winterdip is ben ik gaan onderzoeken wat nu een winterdip inhoudt.

Wat is een winterdip?

De winterdip begint eigenlijk al op het moment dat wanneer de dagen korter worden. Je lichaam ontvangt dan te weinig licht. De sterkte van de zon neemt af. Komt later op en gaat ook nog eens eerder onder.

Niet alleen je biologische klok heeft hier invloed op, ook heeft het te maken met een hormoon genaamd Melatonine.

Dit is een hormoon wat je lichaam ’s avonds aanmaakt. Hierdoor word je slaperig en moe van. In de herfst/winter kan het zijn dat bij sommige mensen de melatonine eerder worden aangemaakt waardoor ze meer slaperig worden. En dus ook sneller overdag, hierdoor raken ze sneller vermoeid en komen ze in een neerwaartse spiraal.

Ook spanningen en ervaringen uit het verleden kunnen rond deze tijd weer heftiger terug komen en kunnen extra invloed hebben op een winterdip.

Wat zijn de symptomen van een winterdip?

Wanneer je denkt dat je last hebt van de winterdip, lees dan de onderstaande symptomen en vergelijk deze met je eigen gevoel.

Wanneer je vermoeidheid je de baas is
  • Vermoeidheid, soms wel in het extreme
  • Meer behoefte aan slaap hebben
  • Pas in de loop van de dag meer ‘wakker’ worden
  • Veel minder verheugen op iets dan in de zomertijden
  • Somber voelen
  • Weinig behoefte aan sociale contacten, het liefs blijf je binnen
  • Veel meer zin om te snacken dan voorheen
  • Gewichtstoename
  • Het gevoel hebben niet meer in balans te zijn.

Er is niet echt een winterdip test.

Op www.psyq.nl/depressie/winterdepressie kun je een test doen om te kijken of je misschien een winterdip hebt. Hier staat nog meer informatie.

Oplossing voor een winterdip

Een echte oplossing hiervoor is er eigenlijk niet echt helaas. Je zou het kunnen proberen met lichttherapie. Dit is een therapie wat wordt ingezet bij depressie en winterdepressie.

De lichttherapie verlaagd de concentratie melatonine in je bloed. Hierdoor wordt de slaapbehoefte minder en voel je je overdag dus meer energievol. Hierdoor kan je balans beter zijn en is de neerwaartse spiraal niet naar beneden, maar naar boven. en dat is wat we allemaal wel willen toch?

Je kunt een daglichtlamp makkelijk zelf aanschaffen. Dit is een speciale lamp wat daglicht geeft. Wanneer je hier iedere dag een uur achter zit zal je al snel verschil merken. Nu niet denken, hier heb ik toch geen tijd voor, of dit duurt me te lang, hier heb ik geen geduld voor. Het hoeft niet direct iedere dag hé, je kunt ook eens tijd nemen om er bijvoorbeeld 3 keer in week achter te zitten. Of begin eens met een half uurtje.

Je lichaam neemt het licht gemakkelijk op. Wanneer je de reviews over deze therapie leest op bol.com is het zeker de moeite waard om het te proberen.

Winterdepressie tips

Wanneer je last hebt van een winterdip of een winterdepressie. Zijn er zeker nog andere tips wat je hier tegen kunt doen.

Denk niet dat wanneer je dit 1 dag hebt geprobeerd je er meteen vanaf bent. Het goed voor jezelf zorgen vergt namelijk beste veel tijd en energie.

En zeker ook doorzettingsvermogen en acceptatie. Accepteer dat je je op dit moment zo voelt. Dat je moe bent en lusteloos. Wanneer je er namelijk tegen gaat ‘vechten’ zal dit een nog rottiger gevoel geven.

Een aantal tips zijn;

  1. Ga in de ochtend vroeg naar buiten, in de ochtend zit er namelijk het meeste ‘blauw’ in de lucht. Dit remt het aanmaak van het hormoon melatonine.
  2. Ga sporten of buiten bewegen. Ook al lukt het soms niet en heb je vaak een ‘schop’ onder je kont nodig. Probeer het wel te doen. Het zorgt ervoor dat je lichaam andere hormonen aanmaakt.
  3. Eet gezond en gevarieerd, wanneer dit lastig voor je is om iets anders te bedenken kan je inspiratie uit een kookboek halen. Via deze link www. afslankreceptenbijbel.nl heb je een uitgebreide boek met lekker en gezond eten.
  4. Maak een puntenlijstje voor jezelf. In mijn vorige blog leg ik uitgebreid uit wat voor een lijstje je kan maken. Het is niet ingewikkeld, je moet het even door hebben. Maar wanneer je het eenmaal lukt zal je zien dat je meer gaat genieten.
  5. Pak wat vaker de fiets wanneer het lukt. Dit kunnen kleine stapjes zijn. Pak ipv de auto naar de winkel als het lukt de fiets. Geniet van alles wat er om je heen gebeurt. Dat kunnen kleine dingen zijn!
  6. Probeer niet jezelf ‘op te sluiten’ in je eigen wereldje. Ook al lijkt dat soms de fijnste oplossing. Spreek af met vriendinnen, ga op bezoek bij je ouders of opa en oma. De eerste stap is het moeilijkst, maar wanneer het je eenmaal lukt zal je merken dat je er een goed gevoel van krijgt!

Heeft vitamine D invloed op je winterdip?

Vitamine D kan zeker wel invloed hebben op je winterdip. In mijn blog alles wat je moet weten over Vitamine D kan je lezen wat vitamine D precies inhoud. Vitamine D zorgt ervoor dat je lichaam serotonine aanmaakt. Dit is een belangrijk hormoon (neurotransmitter) dat o.a. invloed heeft op je stemming, eetlust, slaap en beweging.

In de lente en zomer is de zon vaak het krachtigs, hierdoor neem je dan ook veel vitamine D op. En maak je automatisch dus ook meer serotonine aan.

Best logisch dus wanneer het herfst of winter is dat de opname van vitamine D er weinig tot niet is. En de kans dat je niet veel serotonine aanmaakt vrij groot is.

Wat je dan in het najaar of winter zou kunnen doen is het bij slikken van Vitamine D.

Tot wanneer duurt een winterdip?

Zoals ik je al heb verteld begint de winterdip vaak in het najaar. Wanneer de dagen korter worden en de nachten langer. De winterdip begint met ophouden wanneer het weer voorjaar wordt.

Vaak voel je dat zelf al aan. Wanneer je naar buiten gaat en hoort voor het eerst de vogels fluiten. Of je ‘ruikt’ het voorjaar. Voor mij is dit altijd een heel sterk gevoel geweest. En dan denk ik vaak dat de winter achteraf best snel is gegaan. Tegenwoordig zijn de winters in Nederland nu niet echt wat je noemt een ‘strenge’ winter. De laatste Elfstedentocht was alweer in 1997!

En ik weet nog wel dat ik jaren geleden niet naar mijn werk kon vanwege veel te hoge sneeuw! Dat kan je je nu toch niet meer voorstellen, zou leuk zijn wanneer dat weer een keer gebeurt. Het mooiste is wanneer je dan de eerste voetstappen zet in de sneeuw.

En ook al heb ik soms last van mindere dagen, toch kan ik ook wel heel erg genieten van de strakblauwe lucht en een meter sneeuw voor je deur.

Heb jij een winterdip?

Heb jij last van een winterdip, of denk je dat je deze hebt en wil je je verhaal met mij delen? Dan kan je hieronder een bericht achter laten.

Heb je misschien tips voor mij of een ander die dit leest is het ook altijd fijn om deze te lezen.

Heel erg bedankt voor het lezen en ik wens je een hele fijn en gezellige dag toe!

Liefs Linda

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *