Hormonen

Vermoeid wakker worden? De beste manieren om dit te voorkomen

Vermoeid wakker worden? ’s nachts wakker liggen om te piekeren? Stop met verder zoeken en lees dit artikel. Ik geef je dé oplossing

Het is erg frustrerend wanneer je in de ochtend je nog steeds futloos voelt, vermoeid, niet uitgeslapen, nog steeds totaal loss. Dan is het tijd om eens naar je slaap te gaan kijken.

Slaap je wel voldoende?
Heb je wel een goed bed?
Heb je de juiste kussen?
Ben je ontspannen genoeg?
Snurk je?


Op al deze vragen ga ik je vandaag een antwoord geven én de oplossing!

Slaap je wel voldoende?


De oplossing tegen vermoeid wakker worden klinkt vrij logisch wanneer ik zeg tegen je, slaap voldoende!
Helaas is dat niet altijd direct de oplossing. Ook wanneer je toch voldoende slaapt kan je je vervelend en vermoeid voelen.

Eerder naar bed gaan kan een goede oplossing zijn. Het is bewezen dat wanneer je 8 uur slaapt je veel uitgeruste wakker wordt. De meeste efficiënte uren pak je vóór 12 uur.

Vermoeid wakker worden kan verschillende oorzaken hebben
Vermoeid wakker worden kan verschillende oorzaken hebben

Vermoeid wakker worden door slaapapneu?


Slaapapneu kan zeker een van de redenen zijn waarom je vermoeid wakker wordt.
Het kan een ernstige slaapstoornis opwekken. Enkele symptomen van slaapapneu kan zijn:

  • snurken
  • Wakker worden met een droge mond
  • Hoofdpijn in de ochtend
  • Moe voelen na een volledige nachtrust

Te weinig diepe slaap


In je slaap heb je een aantal fases dat je doorloopt. Wanneer vermoeid wakker worden je te vaak overkomt kan het zijn dat je een van de onderste fase niet helemaal hebt doorlopen. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je deze fases doorloopt:

  • Inslaapfase
  • Lichte slaap
  • Diepe slaap
  • REM-slaap

Uit onderzoek is gebleken dat je diepe slaap en REM slaap zeer belangrijk zijn en zorgen voor een snel herstel. Wanneer je een korte nacht hebt gehad en toch uitgerust en energiek vol wakker wordt is het hoogstwaarschijnlijk dat je in de fases Diepe slaap en REM slaap goed hebt geslapen.

Heb je deze fases niet goed doorlopen, of ben je tijdens je diepe slaap wakker geworden dan zal je vermoeid wakker worden. Waarschijnlijk heb je dan te lang in je lichte slaap fase geslapen.

Meer over de slaapfases lees je hier

Te lichte slaapkamer


Een te lichte slaapkamer kan funest zijn voor je nachtrust. Wanneer er ook maar een beetje licht in de kamer schijnt zal deze naar je hersenen gaan. Daar wordt het hormoon Melatonine aangemaakt. Je lichaam weet nu niet of hij wakker moet worden of juist moet slapen.

De oplossing is vrij simpel en efficiënt. Kies voor verduisteringsgordijnen en zorg dat er geen licht vanaf de gang in de slaapkamer kan schijnen.

Nog een andere oplossing kan zijn dé Manta Sleep Mask van slaapwijzer.net. Het is de makkelijkste, snelste en goedkoopste oplossing.
Hij is super comfortabel, volledig verduisterd en je kunt je ogen gewoon open doen. Is geschikt voor alle slaapposities. Zit lekker om het gezicht en verschuift niet.

Helemaal top! Niet warm en echt verduisterend. Ik slaap (nog) dieper en rustiger wanneer ik mijn masker draag😪.

Kies ook voor 100% duisternis en bestel hem hier direct

Ben je ontspannen genoeg?


Uitgerust, niet meer vermoeid wakker worden en energieker zijn is wat we allemaal willen toch? Daarom begint het al voordat je naar bed gaat.
Op welke manier ga je naar bed? Wat doe je allemaal nog voordat je naar bed gaat? En wat doe je nog wanneer je al in bed ligt?

Voordat je naar bed gaat is het belangrijk om je te ontspannen. Dit kan op verschillende manieren. Wanneer je ontspannen in slaap valt zal dit je nacht rust bevorderen. Hieronder een aantal oplossingen.

  • Creëer voor jezelf een vast ‘naar bed gaan’ patroon.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag.
  • Vermijd zo veel mogelijk in de avond je telefoon of ander blauw scherm. Zet m zo nodig op ‘nachtstand’
  • Lees eens een boek
  • Vermijd cafeïne
  • Probeer eens een meditatie

Maak voor het slapen gaan je hoofd leeg


Je nachtrust wordt vaak verstoord doordat we te veel aan ons hoofd hebben. Het is daarom belangrijk dat voordat je gaat slapen je hoofd zo veel mogelijk probeert leeg te maken. ook dit is weer bevorderlijk tegen het vermoeid wakker worden.

Een super handige oplossing is het boekje van Slaapwijzer.net Kalmeer je gedachten en val in slaap.

15 beproefde technieken die je kunt toepassen om kalm en rustig in slaap te vallen.

Bestel hem hier direct.

Vandaag betaal je er NIKS voor

Vermijd een blauw scherm


Vermijd een uur voordat je naar bed gaat zoveel mogelijk een blauw scherm. Telefoon, computer, etc. Hiermee voorkomt je lichaam dat je melatonine aanmaakt. En dit hormoon heb je nodig om slaperig te worden.

Lees eens een goed boek, maak eens een wandeling, of maak gebruik van meditatie om je lichaam tot rust te laten komen. Mediteren is een hele goede manier om je ademhaling rustig te krijgen waardoor je sneller in slaap valt.

Toch nog vermoeid wakker worden? Alle oplossingen op een rij:


Heb je alle informatie hierboven gelezen? Nee? Dan heb ik hier alle handige tips en oplossingen op een rij gezet. Het enige wat jij hoeft te doen is te kijken welk product er bij JOU past. Bestellen en je hebt deze week nog een fijne nachtrust.

  • Perfect slapen in 7 stappen Leer jezelf met deze 7 stappen
    • Eindelijk echt beter slapen
    • zonder moeite in slaap vallen
    • Meer energie en levenslust
    • Nu tijdelijk met 50% korting!
  • Manta sleep mask
    • 100 % verduisterend
    • geen druk op de ogen
    • voor buik, rug en zij slapers
    • Boost voor slaapkwaliteit
    • Voor 16 uur besteld is de volgende dag heerlijk slapen
Manta sleep mask
  • Kalmeer je gedachten boekje
    • Direct toe te passen met 15 effectieve technieken
    • Perfect voor op het nachtkastje
    • Ontvang hem GRATIS in huis (je betaald alleen TIJDELIJK de verzendkosten)
  • Hart onder de riem boekje
    • Overwin je slaapangst met dit boekje
    • Krijg meer geestelijke rust
    • Ontdek de ontspanningstechnieken
    • Nu TIJDELIJK in prijs verlaagd van € 11,- nu naar € 7,-
  • Ayo licht therapie bril
    • Ervaar de Ayo: ’s werelds beste lichttherapie bril
    • Verbetert je slaap
    • Boost je energie
    • Beheers je bioritme
    • Verbeter je winterdip in slechts 20 minuten
    • Je zit veel beter en lekkerder in je vel
    • Is verbonden met je smartphone
    • Bevalt hij niet? Je hebt 60 dagen om te bekijken of hij bevalt.
  • Bloque bril met blauwe filter
    • Werkt zeer effectief
    • Ultiem comfort
    • De meest extreme garantie (vooral even lezen!)
    • Claim hem vandaag nog met een geweldige actie prijs van €27,- ipv €47,-

Wil je graag je mening delen?


Maak jij al gebruik van een van de producten van slaapwijzer.nl? Laat hieronder weten wat je er van vindt. Hoe het je bevalt en of jij hem aan zou raden bij anderen.

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Ik zou het leuk vinden wanneer je deze deelt met anderen.
Bekijk trouwens ook wat andere artikelen op mijn website. Zijn de moeite waard om te lezen.

Liefs Linda

ps… Slaap lekker 😉

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *