Hormonen

Wat zijn Stresshormonen en hoe werken ze in je lichaam.

Wat zijn stress hormonen
Stesshormonen

Wat zijn stress hormonen en hoe werken deze hormonen.

Stress, iedereen kent het wel, of heeft er mee te maken. Zo vlak voor de zomerperiode zal je misschien wat meer stress ervaren ivm de vakantiestress.

Mijn gezin en ik gaan zo vaak als het kan naar onze stacaravan.

“Even weg val het dagelijkse hectiek, school, huiswerk, werk, huishouding etc. Toch neemt dat af en toe wat stress met zich mee.”

Stress hormonen

Zodra wij op de camping zijn, gaan de kids direct de horde op, naar de speeltuin, naar vrienden etc.. Manlief gaat heerlijk op de veranda zitten en ik ben de boel aan het uitpakken en ordenen. Ook dan begint mijn weekend of vakantie en voel ik een oase van rust over mij heen komen. Ook al zijn we hier een nachtje, wanneer we weer naar huis rijden voel ik me ontspannen en heb ik het gevoel dat ik weken ben weg geweest.

Wat doen stress hormonen met je lijf
Hoe werken stress hormonen

Maar voor die tijd? Voor de rust en gezelligheid? Voordat we in de auto stappen?

Hoe werken de stress hormonen

Boodschappen doen, zorgen dat alle tassen worden ingepakt. Wat had ik ook alweer op de camping liggen? Wat voor weer wordt het dit weekend? Heb ik nog genoeg luiers? Wat eten we op de camping? Etc. etc.

Kortom een drukte voor die tijd. Mijn moeder had hier vroeger ook last van wanneer we op vakantie gingen. Ik heb daar zelf toen weinig van meegekregen. Ik wilde alleen maar zo snel mogelijk op vakantie.

Deze stress is niet erg, dit gaat snel weer over. Maar wat als de stress aanhoudt. Dan wordt het wel een dingetje.

We gaan eens kijken welke stress hormonen er zijn en wat ze met jou en je lichaam doen.

Stress hormonen in je lichaam

Stresshormonen worden aangemaakt in de bijnieren, het zijn de hormonen Adrenaline en Cortisol. Ze hebben allebei een andere functie.

Adrenaline wordt aangemaakt in de bijniermerg en zorgt voor een verhoogde hartslag en dat de spieren worden aangespannen, je bloed sneller stromen, allemaal om direct in actie te kunnen komen. Je wordt ineens veel alerter. Het duurt ook even voordat dit hormoon weer uit je lichaam is. Je merkt het zelf wanneer je schrikt van iets, heb je daarna nog een tijdje last van de schrikreactie.

Cortisol is het hormoon dat in de bijnierschors wordt aangemaakt. En komt bij de 2e stap in een acute stress situatie. Hij ondersteunt het lichaam bij een continue gevecht of een vluchtsituatie.

Het verschil tussen beide hormonen is dat Adrenaline je direct klaar maakt om in actie te komen. Cortisol zorgt ervoor dat je met de druk om kunt gaan, ondanks de stressvolle situatie.

Hoe werken stress hormonen

Stresshormonen helpen je dus om snel en alert te zijn in noodsituaties.

Dat kan gaan om diverse situaties, bijvoorbeeld als je nét een dier hebt kunnen ontwijken in je auto, een grote opdracht wat op het laatste moment lijkt te mislukken of dat je bijna van de trap af lijkt te vallen.

Je hart begint te kloppen, je begint misschien te zweten, sneller te ademen, kortom je hele lichaam reageert op de situatie.

Dit kan natuurlijk erg nuttig zijn, het kan je helpen je leven te redden, of je energie te geven om een tandje extra hard te werken.

De stresshormonen worden door de bijnieren gemaakt. Dit wordt geregeld door een aantal onderdelen in de hersenen. Hier zijn veel hersenonderdelen bij betrokken; Hippocampus, de Frontale Lob, de Amygdala, de Hypothalamus en de Hypofyse.

Amygdala

De amygdala wordt als eerste geactiveerd. Deze krijgt informatie binnen en ziet de situatie als noodsituatie. Nog voor dat de rest van je hersenen precies weet wat er aan de hand is laat de amygdala via de hypothalamus en de hypofyse een boodschap via het bloed sturen naar de bijnier. De bijnier zal direct de stresshormonen Adrenaline en Coritsol) aanmaken. In een keer staan je lichaam en geest op scherp.

Amygdala zorgt ervoor dat je emoties ervaart. In deze blog ga ik hier verder op in.

Natuurlijk is het van belang dat de rust ook snel weer wederkeert in je lichaam. Dat is de taak van de Hippocampus en de Frontale Lob.

Deze remmen de negatieve emoties in de amygdala af. De amygdala merkt op dat er geen noodsituatie meer is en stopt met het sturen van de boodschap aan de bijnieren. De rust keert terug in je lichaam.

Effecten van langdurige stress

Bovenstaand verhaal is wanneer er een acute stress situatie is. Maar wat nu wanneer je langdurige stress hebt.

Het wordt pas een probleem wanneer je langdurig teveel stress hormonen produceert.

Bij langdurige stress blijft ons lichaam teveel cortisol produceren. Je lichaam en hersenen worden hier onrustig van. Cortisol is een neurotoxische stof die bij grote hoeveelheden in het bloed de hippocampus en de Frontale lob kan beschadigen. Deze is bedoelt om te zorgen dat er weer rust in je lichaam keert zoals hierboven vermeldt.

Het kan leiden tot overspanning, angststoornissen, of zelfs een burn-out.

Overspanning

Zorg dat je met stress kunt leren omgaan

Bij overspanning is er sprake van chronische stress. Het aantal stress hormonen is zo groot dat de Amygdala zonder aanleiding ´denkt´ dat er een noodsituatie is en de bijnier continue opdracht geeft tot het produceren van stress hormonen. De Hippocampus en Frontale Lob werken hierdoor stukken minder en remmen daardoor de Amygdala niet meer af.

Je ervaart hierdoor veel onrust in je lichaam, je slaapt slechter, eet slechter en je kunt dingen minder goed onthouden. Dit is weer slecht voor je immuunsysteem, je bent vatbaarder voor andere ziektes ed.

Om deze hormonen weer in balans te krijgen is het vermijden van extreme stress factoren belangrijk. Zoals bijvoorbeeld je ziek melden bij je werkgever, een lange vakantie houden etc. Maar vooral zorgen dat je rust krijgt, dat je even tijd voor jezelf neemt. Dit kan op verschillende manieren.

Burn-out

Burn-out is vaak het gevolg van overspannenheid, wanneer dat precies gebeurd is niet bekend.

Vaak wanneer je tijdens de overspannenheid steeds maar doorgaat met datgene van waar je stress ondergaat, zullen de Hippocampus en de Frontale Lob verder beschadigen en zelfs krimpen.

Ook zul je door stress en slaapgebrek uitgeput raken. Deze verschijnselen zullen gepaard gaan met zweten, overprikkeling, slecht concentratievermogen etc.

De aanpak hiervan gebeurd vaak op meerdere fronten. Het beste wat je kunt doen is het accepteren dat je een burn-out hebt, op deze manier lukt het je vaak beter om met de stress situaties om te kunnen gaan. Je bent je er dan van bewust dat de burn-out iets serieus is. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat de Hippocampus en de Frontale Lob weer herstellen.

Dit kan op verschillende manieren.

5 Tips om de stress hormonen te verlagen.

Om de stress hormonen te verlagen en de burn-out en overspanning aan te gaan heb ik een aantal tips voor je.

  1. Zorg dat je in ieder geval 7 á 8 uur slaap krijgt. Je lichaam heeft dan de tijd om zich te herstellen, in balans te komen.
  2. Ga lekker naar buiten. Je kunt ervoor kiezen om een lekker lang stuk te wandelen, in het bos of langs het strand. Gebleken is dat de natuur de stress kan verlagen. De cortisol zal langzaam afnemen en de rust in je lichaam toenemen.
  3. Wanneer je sport komt er endorfine vrij. Dit hormoon zorgt voor een blij en voldaan gevoel. Precies wat je nodig hebt voor een verminderde stress gevoel.
  4. Luister naar je favoriete muziek. Ik zelf vind het ieder jaar weer heel erg leuk om naar Qmusic te luisteren naar het Foute top 500. Ik word daar erg gelukkig van. Ook hierbij komt weer het hormoon Endorfine bij vrij.
  5. Mediteren of ademhalingsoefeningen kunnen ook heel erg goed zijn tegen een burn-out of overspanning. Het laat je in het hier en nu zijn. Bewuster om te gaan met de keuzes die je maakt.

Hoe ga jij om met stress? Laat een reactie achter hieronder!

Online training Nooit meer zorgen of stress

Met de Newstart Online Training  “Nooit meer Zorgen of Stress”  leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier! Stop met piekeren – voorgoed! Met 2 Gratis Bonussen. 

Klik hier om de online training aan te schaffen!

Je patronen te doorbreken

Zelf heb ik een tijd geleden onderstaande boek aangeschaft.

Het is een hele handige methode om je negatieve gevoelens of gewoonten te doorbreken.

Je leert eerst je eigen patronen te herkennen. In deze blog ga ik hier verder op in.

In het tweede gedeelte ga je aan de slag om je patronen te veranderen. Je gaat praktisch aan de slag met voorbeelden en met je eigen gedachten.

Dit kan via werkbladen wat te downloaden zijn.

Wanneer je last hebt van mindere dagen

Het komt natuurlijk voor dat er dagen zijn dat je je minder voelt. Geloof me, ik heb er vaak last van. Op deze dagen neem ik onderstaande boek bij me.

Hij ziet er niet alleen prachtig uit (hier word ik al blij van) maar heeft ook een hele mooie inhoud.

Je hoeft niet perse alles door te lezen. In mijn geval blader ik af en toe er doorheen, dan kies ik en pagina uit wat op dat moment het beste bij mij past.

Soms zijn de ochtenden voor mij lastig om uit bed te komen. Voorbeelden van tips uit het boek zijn:

  • Ga eens voor een open raam staan. Strek je armen wijd uit en adem diep in. Een diepe teug frisse lucht verbindt jou met de wereld die wakker wordt. Stretch een beetje. Je lijf zal je er dankbaar voor zijn.
  • Download je gedachten: schrijf even op wat belangrijk is. En probeer een moment van stilte in te lassen, al is het maar vijf minuten: zitten en NIETS doen. Mediteren in de ochtend, al is het maar even.
  • Kleed jezelf met aandacht aan en denk erover na wat je die dag nodig hebt om je lekker te voelen.

Heb jij over bovenstaande een reactie? Dan lees ik dat graag.

Liefs Linda!

Wat je ook kunt lezen:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *