Hormonen

Slapen of Slaapproblemen bij vrouwen. Lees hier alle oplossingen

Slapen, ieder mens doet dit gemiddeld 32 jaar in zijn leven! Dan is het een goed om hier naar te kijken.

Ken je dat? Je wordt in de ochtend wakker met het gevoel dat je nog lang niet bent uitgeslapen. Je voelt je nog lam in de benen en in je hoofd. Lees dan vooral verder. Ik ga je uitleggen hoe je dit kunt voorkomen.

Slapen

Slapen is een van de belangrijkste dingen voor een mens in het leven. Je geest en je lichaam heeft deze tijd nodig om zich opnieuw te kunnen opladen. Hierdoor kan je er de volgende dag weer tegen.

De uren waarin we niet actief zijn, onze ogen gesloten hebben en niet ‘aanwezig’ zijn is je lichaam en geest aan het herstellen van de dag ervoor. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je emoties worden verwerkt en we onthouden van alles van datgene wat we die dag hebben geleerd.

Slapen en hormonen

Wanneer je aan het einde van de dag donker begint te worden is het ook de tijd dat je lichaam melatonine gaat aanmaken. Melatonine is het slaaphormoon, het zorgt ervoor dat je ’s avonds slaperig wordt en dus makkelijker in slaap valt. Dit hormoon speelt een belangrijke rol voor het reguleren van je biologische klok.

Melatonine is het slaaphormoon
Melatonine in je lichaam

Te weinig aanmaak van Melatonine?

Melatonine is een lichaamseigen slaaphormoon. In de hersenen maakt de pijnappelklier dit hormoon aan. Dit gebeurt de gehele dag en nacht door, maar in de avond wordt er geleidelijk aan steeds meer af gegeven. Hierdoor word je dus slaperig.

Het kan voorkomen dat je te weinig eigen Melatonine aanmaakt. Je wordt op deze manier dus ook niet slaperig en is je biologische klok ontregeld. Dit kan behoorlijk vervelend zijn. Hiervoor zijn supplementen voor beschikbaar. Melatoninepillen zorgen er voor dat je melatoninegehalte omhoog gaat en dus slaperig wordt. Op gezondheidsnet.nl lees je hier meer informatie over.

Wat gebeurt er tijdens je slaap?

Tijdens je slaap gebeurt er best veel. Er zijn verschillende fases waar je doorheen gaat.

Inslaapfase

Dit is de fase waarin de hersenactiviteit afneemt. Je ogen gaan dicht. Deze fase duurt ongeveer een paar minuten. Tijdens deze minuten zweeft het bewustzijn tussen slapen en waken.

Lichte slaap

Tijdens deze fase slapen we wel, maar nog niet echt heel erg diep. Je kunt eenvoudig wakker worden van het lawaai om je heen. Een kind dat huilt, een auto dat langs rijd etc. Als je wakker wordt tijdens deze fase is het gevoel dat je nog niet echt hebt geslapen. Deze fase duurt ongeveer een uur.

Diepe slaap

In je diepe slaap wordt je ademhaling regelmatiger, je spieren ontspannen zich en je hartritme gaat dalen. Wanneer je in deze fase wakker wordt kan je je verward voelen en heeft het tijd nodig om te beseffen dat je wakker bent. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten en hierin is je lichaam totaal in rust.

REM-slaap

Na je diepe slaap kom je in de REM-slaap terecht. Dit is een fase dat 20 minuten duurt om je slaapcylcus af te ronden. In deze fase werken de hersenen op volle toeren. Ze zijn bezig met de verwerking van wat er die dag is gebeurt en slaan deze informatie op in de lange termijn geheugen. Ook vindt tijdens deze fase de emotionele verwerking plaats.

Slaapproblemen

De fases die hierboven zijn genoemd worden iedere keer heel even onderbroken. Je wordt dan heel even wakker en slaapt vrijwel direct weer verder. Maar soms kan het zo zijn dat je wakker wordt en niet meer in slaap komt, je gaat dan liggen malen, gaat naar het toilet en wordt steeds ‘wakkerder’. Op deze manier heb je dus een gebroken nacht. En loop je niet alles fases door. Op deze manier zal je in de ochtend niet uitgerust wakker worden. Omdat je lichaam niet goed is uitgerust en heeft niet de mogelijkheid gekregen om zich te herstellen.

Je hormonen en slapen

Natuurlijk hebben je hormonen ook een belangrijke werking tijdens je slaap. Je las hierboven al dat het hormoon Melatonine je helpt om slaperig te worden.

Progesteron en slapen

slapen tijdens de overgang
Slapen tijdens de overgang

Tijdens je slaap zorgt de Progesteron ervoor dat je in een diepere slaap komt. Dit kan tijdens de overgang voor eventuele problemen zorgen. Dit komt doordat je hormoonhuishouding verandert en je minder Progesteron aanmaakt.

Oestrogeen

Oestrogeen is ook een hormoon wat tijdens het slapen zijn werking heeft. Het vergroot namelijk je droomslaap.

Wanneer je minder Oestrogeen aanmaakt zal je dus ook slechter slapen. De juiste balans tussen Oestrogeen en Progesteron zorgt ervoor dat je goed kunt slapen.

Er gebeurt meer tijdens het slapen

Tijdens je slaap is het groeihormoon ook aan de slag. Dit belangrijk hormoon werkt alleen wanneer je slaapt. Bedenk maar eens wanneer je kinderen last hebben van groeipijn. Inderdaad dat is vaak in de nacht. Dit hormoon is de reparateur van je lichaamscellen. Het zorgt ervoor dat je spiercellen weer worden opgebouwd, het vernieuwd je weefsels en zorgt voor een goede vetverdeling en aanmaak van nieuwe cellen. Wanneer je ’s nachts dus slecht slaapt heeft dit hormoon weinig kans om te gaan werken.

Het stresshormoon

Je stresshormoon kan ook problemen veroorzaken voor een goede nachtrust. Wanneer je gaat slapen met teveel stresshormonen in je lichaam blokkeert deze het aanmaak van de Melatonine. En deze heb je zoals je kon lezen nodig om slaperig te worden.

DÉ oplossing

Één unieke oplossing voor het slaapprobleem is er helaas niet. Voor een goede nachtrust zijn spelen vele factoren mee zoals je boven kon lezen. Je hormonen moeten in balans zijn. Dit kan je op verschillende manieren proberen. Hieronder lees je wat je kunt doen wanneer je er achter wilt komen wat nu eigenlijk je slaappatroon is.

Hee je deze slaappatroon misschien kunt verbeteren. Want in je slaap weet je dat natruulijk niet.

Moeite met in slaap vallen?

Heb jij moeite met in slaap vallen? Voor een keertje is dat geen probleem. Maar komt dit vaker voor dan wordt het erg vervelend. Je krijgt dat te maken met diverse problemen. Denk aan concentratieproblemen, slecht humeur etc.

Om er achter te komen wat het probleem kan zijn kun je je slaap gaan meten. Dit kan met een speciale slaapmeter.

Uitgerust wakker worden

Het is fijn om op een ontspannende manier in slaap te kunnen vallen. Wat ook belangrijk is om op een rustige manier wakker te worden. Dit is de start van een nieuwe dag. Een goed begin is het halve werk zeg maar.

Wanneer je wakker wordt maakt je lichaam direct crotisol aan. Om op een fijne manier wakker te worden kan je gaan werken met licht. Een natuurlijk licht geeft je lichaam een cortisol boost.

Care Delta heeft een Wake up lamp ontwikkelt waarmee je op een natuurlijke wijze wakker wordt. De Take Care Sleep Light is een wake up lamp met ingebouwde wekker en een digitale klok. Het apparaat kan gekoppeld worden aan uw smartphone of tablet.

Het apparaat helpt u ook om op een rustige manier in slaap te vallen door middel van rustgevende licht. Ook kunt u ervoor kiezen om in te slapen met een rustgevende muziek.

Uw slaap meten

Met de Take Care Wake Up Ligth & Sleep Tracker Meet u ook meteen uw slaap.

Terwijl uw slaapt meet dit apparaat het temperatuur in de slaapkamer en de luchtvochtigheid , uw bewegingen, de slaap cyclus en mogelijke storende geluiden in de kamer.

Op basis van de metingen ontvangt u in de ochtend een uitgebreid overzicht hoe u heeft geslapen en advies hoe u uw nachtrust kunt verbeteren.

Conclusie slapen

De conclusie dat je hierboven uit kan opmaken is dus dat slapen erg belangrijk is voor je hormonen. Wanneer je hormonen in balans is slaap je beter en kan je lichaam herstellen van de stress en alle prikkels van overdag.

Wanneer je een goede nachtrust hebt gehad en je lichaam de tijd heeft gehad om te herstellen wordt je veel blijer wakker en ga je de dag met energie tegemoet.

Als je denkt dat jij te weinig slaapt krijgt, of dat je hormonen niet in balans zijn, kijk dan eens welk product erbij jou past! Hieronder staan alle tools die je kunt gebruiken voor een goede nachtrust.

Slaap lekker!

Slapen, een lamp dat je slaap meet
Take care wake up Ligth & sleep Tracker nú in de aanbieding!
Take Care Sleeping Tracker Dot

De Take Care Sleeping Tracker Dot is een klein apparaatje dat je met een magneet bevestigt in de kussen, doordat hij in een hoekje wordt geplaatst merk je hier tijdens het slapen niks van. Dit apparaat meet je slaap, je bewegingen, de temperatuur en luchtvochtigheid. Hij werkt via een app, deze is gemakkelijk in gebruik en overzichtelijk.

Care Delta

Care Delta is een website met al je gezondheidsproducten. Je vindt hier alles over horen, zien en meten

Het is een dynamisch jong bedrijf dat volop in ontwikkeling is om nieuwe producten toe te voegen aan hun assortiment. De professionals hebben jarenlang ervaring in dit vakgebied en volgen nauwlettend alle nieuwste ontwikkelingen.

Ook voor persoonlijk advies kan je bij hun terecht.

Wil je reageren op dit artikel dat kan hieronder.

Liefs Linda

Misschien vind je dit ook wel interessant:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *