Hormonen

Patronen veranderen? Op deze manier gaat het jou lukken!

Patronen veranderen
Patronen veranderen

Mijn derde blog alweer over patronen veranderen. In mijn vorige blogs heb je diverse onderwerpen kunnen lezen.

In deze blog ga ik je uitleggen hoe je deze patronen kunt veranderen. Ik laat je laat je mijn eigen verhaal en ervaringen lezen.

Patronen veranderen

In mijn eerste blog over patronen veranderen vertelde ik dat er verschillende soorten Kindmodi zijn.

  • Gekwetste kind-modus
  • Boze en impulsieve kind-modus
  • Gelukkige kind-modus

In mijn tweede blog over patronen veranderen had ik het over de oudermodus en over de overlevingsmodus. Deze zijn te onderscheiden in:

  • Onderwerping
  • Vermijding
  • Overcompensatie

Deel Drie patronen veranderen

Deze laatste blog gaat over het daadwerkelijk veranderen en doorbreken van deze patronen.

We gaan aan de slag met het gekwetste kind verzorgen, het boze kind onder controle krijgen en het gelukkig kind nóg gelukkiger en sterker maken.

Daarnaast gaan we kijken hoe je de disfunctionele/oudermodi de mond kunt snoeren. En de gezonde volwassene nog sterker maken?

Klinkt goed toch?!

Dit allemaal heb ik natuurlijk niet van mezelf. Ik ging aan de slag met het boek Patronen Doorbreken. Deze lag al een tijd op de plank op mij te ‘wachten’. Ineens kwam ik hem weer tegen en vond het tijd worden om hier weer eens mee aan de slag te gaan.

Sinds vorig jaar ben ik begonnen aan de affiliate website. Het is een website over alles wat met hormonen te maken heeft.

Persoonlijk vind ik dat de patronen die je kunt ontwikkelen ook in dit straatje passen.

En doordat ik het boek had gelezen en ermee aan de slag ben gegaan wilde ik dit ook graag met jullie delen en besloot hier om een blog over te schrijven.

Het was zoveel informatie dat wanneer ik dit in 1 blog zou zetten er teveel informatie zou komen. Het zijn er dus drie geworden.

Aan de slag met patronen veranderen

In het boek Patronen doorbreken werk je veel met schematherapie. Met deze therapie ga je aan de slag om je gedragspatronen te veranderen in het gedrag wat je graag wilt hebben. Je erkent je oude gedrag en je leert nieuwe gedrag aan.

Je oude gedrag erkennen hebben we in voorgaande blogs al gedaan.

Gekwetste kind verzorgen

Op het moment dat je gekwetste kind naar voren komt in een situatie is het belangrijk om deze niet weg te stoppen. In een hoekje te zetten, of erger te gaan negeren.

Veel beter zou zijn wanneer je het kind gaat omarmen, het gaat verzorgen. Accepteer dat deze er is en kijk wat het kind op dat moment nodig heeft.

In het boek staan een aantal oefeningen in wat je kunt gaan doen om het gekwetste kind naar voren te krijgen. Dit zal in het begin erg lastig zijn, of misschien wel spannend om naar een situatie te gaan van vroeger wat niet leuk was.

Je kunt je gekwetste kind op verschillende manieren verzorgen:

  • schrijf een brief naar je kleine ‘ik’
  • Oude foto’s bekijken met fijne herinneringen
  • Bepaalde geuren die je doet denken aan vroeger

Wanneer je in een situatie komt dat je gekwetste kind optreed kan je op dat moment jezelf (of je innerlijke kind) een aantal vragen stellen

  • Waarom voel ik me op dit moment zo gekwetst of verdrietig
  • Wat heb ik als troost nodig
  • Wat heb ik juist tegenovergesteld nodig, waar word ik nu vrolijk van

Het boze kind onder controle krijgen

Om het boze kind onder controle te kunnen krijgen moet je eerst goed kijken waarom je op bepaalde momenten zo boos en woedend wordt. Je gaat dan kijken naar jezelf als kind, wat is er toen gebeurd. Misschien ben je wel zo vervelend behandeld, dat je bepaald dingen toch niet kon ed., dat je net zo reageert wanneer er weer zoiets voor doet.

Of misschien ben je wel heel erg verwend als kind. Dat je geen grenzen heb leren kennen. Dit is als kind heel erg belangrijk. Zelfdiscipline is voor een kind een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

In het boek Patronen doorbreken staan diverse oefeningen in om je boze kind te activeren en er dan vervolgens leren om er goed mee om te gaan.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat je een boze kindmodus hebt. Bijvoorbeeld onvoldoende autonomie. Het kan zijn dat je opvoeders je niet genoeg ruimte hebben gegeven om te zijn wie je bent. Misschien hebben je opvoeders steeds willen bepalen hoe jij leeft, dat je in je puberteit bijvoorbeeld nog steeds de kleren moest dragen die zij voor je hadden uitgezocht. Of dat ze te veel met je vrienden bemoeiden.

Grenzen stellen aan het boze kind

Natuurlijk is het zo dat aan jezelf denken, het uiting geven aan je frustratie erbij hoort in het leven. Het wordt anders wanneer je over de grens gaat. Dit zal je vaak merken aan je omgeving dat ze gefrustreerd raken door je koppigheid of egocentrisch gedrag.

Om dit gedrag te kunnen veranderen kan je wanneer je in zo´n situatie zit, het geheel gaan ´uitkleden´ En er zo hele kleine stapjes van te maken. Daarna kan je het kleinste stapje gaan veranderen en dus ook je gedrag. Dit vergt erg veel oefening en doorzettingsvermogen. Maar als het je lukt zijn de kleine stapjes ineens veel makkelijker om te nemen.

Dit geldt ook voor de woede. Hier moet je goed kijken naar de begin verschijnselen. Je lichaam gaat zich aanspannen, hart begint sneller te kloppen etc. Als je meteen met deze waarschuwingen aan de slag gaat kan het zijn dat je boosheid en woede al snel minder wordt.

Er wordt vaak gezegd, eerst tot 10 tellen. Dit klopt ook heel erg. Kom je in een woede situatie, neem dan even een stap terug. Haal diep adem, of leg je aandacht ergens anders op.

Het gelukkige kind sterker maken

Ook het gelukkige kind verdient de aandacht. Naast de gekwetste of boze kind modus kan je de gelukkige kind modus sterker maken door deze aandacht te geven.

Leuke dingen te ondernemen waar je vrolijk en blij van wordt. Een goede oefening kan zijn dat je ontspannen op de bank gaat zitten. En denkt aan een situatie waarin je gelukkig was. Hiermee haal je niet alleen de gebeurtenissen naar boven, maar ook de bijbehorende gevoel. Op deze manier maak je gemakkelijkere keuzes om leuke dingen te doen in je huidige leven.

Wanneer je deze kind modus vaker zult oproepen, zal je deze ook beter kunnen oproepen wanneer je in een verkeerde of slechte modus zit.

In het boek Patronen doorbreken staan hele leuke voorbeelden in van het gelukkige kind om uit te lokken. Hier een paar:

  • Uit volle borst een liedje meezingen
  • Een kussengevecht houden
  • Veel te veel schuim in je bad doen
  • Met jonge dieren spelen

Ook bij deze stap geldt neem kleine stapjes. Wanneer je te grote stappen neemt en te snel wilt kan het misschien mislukken en voelt het weer als falen.

Doe deze stap samen met je gezin, samen tijd inplannen om leuke dingen te doen. Hiermee maak je je gelukkig kind nog sterker.

Disfunctionele oudermodi

In mijn tweede blog heb ik je uitgelegd over de disfunctionele oudermodi. Je bent jezelf aan het afkraken, haat jezelf, schaamt je voor jezelf etc.

Om deze modi de mond te snoeren kan je een aantal stappen ondernemen. Je gaat eerst kijken waar deze stemmen vandaan komen. Wie dit tegen je zegt. De verder stappen staan duidelijk in het boek omschreven samen met een aantal oefeningen.

Je kunt een lijst maken met wat je steeds tegen jezelf zegt. Wie dat eigenlijk tegen je zegt, welke oudermodus, is dat de veeleisende ouder of de straffende ouder. Daarna ga je kijken of je deze boodschappen kunt vervangen door alternatieve boodschappen.

Er zijn nog een aantal tips:

  • stuur jezelf een kaart of brief met het voornemen om een bepaalde stem in je hoofd de mond te snoeren
  • Zoek steun bij een ander

Overlevingsstrategieën veranderen

We hadden natuurlijk ook nog de drie overlevingsstrategieën; vermijden, onderwerping en overcompenatie.

Om deze te kunnen veranderen ga je eerst kijken welke jij in je leven toepast. Dit kan je samen met je partner of vrienden doen. Of te kijken naar hobby’s, of je werk. Hoe je omgaat met stress etc.

Wanneer je hieruit bent ga je een lijst maken met voor- en nadelen. Bijvoorbeeld met vermijden:

Voordeel: Als ik niet naar mijn examen ga, dan kan ik het ook niet verpesten en niet zakken

Nadeel: Ik geef mijzelf niet de kans om mijzelf te bewijzen dat ik het wel kan

Ook dit kan je met de andere modi doen. Het boek Patronen doorbreken zal je hierin verder begeleiden.

Ook deze gaan weer in hele kleine stapjes. En vergt heel veel moeite en oefening. Ook bij vermijden bijvoorbeeld. Het prettige gevoel zal pas later komen, omdat je altijd alles vermijd, het nu wel gaat doen geeft dat geen prettig gevoel.

Pas wanneer je het hebt gedaan voel je je hier rustiger onder. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een belastingaangifte. Je vermijdt dit als je hier moeite mee hebt. Wanneer je hiermee bezig gaat heb je op dat moment een vervelend gevoel. Pas wanneer je door dit gevoel bent heen gegaan krijg je daarna een prettig gevoel.

Minder overcompenseren

Om je patronen te veranderen in het overcompenseren is ook best moeilijk om te doen. Overcompenseren uit zich in op te scheppen in bepaalde situaties.

Wanneer je in een situatie komt wat je wilt veranderen en dus niet wilt overcompenseren voelt dit erg vervelend. Je kunt het zelfs ervaren als een minderwaardigheidsgevoel. Deze wordt sterker. Je overcompensatie geeft je het gevoel dat je geweldig bent, sterk, zelfverzekerd en dominant. Wanneer je deze patronen gaat veranderen zal je hier dus een slecht gevoel aan over houden.

In het boek patronen doorbreken zal je nog meer informatie en oefeningen hierover vinden.

De gezonde volwassene sterker maken

In de vorige blogs en hierboven zal je gemerkt hebben dat heel veel oefeningen en informatie hetzelfde kan zijn. Dat is natuurlijk ook zo. Het een heeft met het ander te maken.

Je weet dat de kwetsbare-kindmodus getroost moet worden, de boze-kindmodus moet leren om zijn woede op een goede manier te uiten. De impulsieve of verwend kindmodus moet leren om grenzen te stellen. Je overlevingsstrategieën moeten worden afgezwakt en je disfunctionele oudermodus moet de mond worden gesnoerd.

Bij elke verandering wat je hierbij doet zal je merken dat je gezonde volwassene sterker wordt. Bij elke verandering kan je jezelf de vraag stellen, wat wil ik veranderen, welke verandering heeft prioriteit. Hierbij is het belangrijk dat je jezelf niet gaat overbelasten.

Je kunt bijvoorbeeld een persoon zoeken dat een voorbeeld voor je is. Wie er naar je luistert wanneer je je zorgen maakt.

Maar blijf ook vooral realistisch. Geen mens is perfect en zal niet alles op de juiste manier doen. Als het maar een manier is waarbij JIJ je goed voelt. En wat jezelf aan kunt.

Wees ook eerlijk naar jezelf toe. Het kost veel moeite en tijd om je patronen te veranderen. Neem deze tijd ook.

Plan activiteiten

Om je gezonde volwassene sterker te maken is het goed om te kijken door welke activiteiten je sterker voelt. Maak voor jezelf hier een lijst van. Hang deze in je huis op zodat je ernaar kunt kijken. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Een aantal voorbeelden:

  • Elke dag opschrijven wat je goed hebt gedaan
  • Een nieuwe hobby starten
  • Een verwen dag plannen
  • Maak eens een nieuwe recept

Is het je gelukt?

Ik heb aan dit onderwerp 3 blogs besteed. Ik hoop dat je door het lezen van deze blogs een beetje wijzer bent geworden en dat je zin hebt gekregen om je patronen te gaan veranderen. Of in ieder geval eens te kijken naar jezelf welke modus je bij je draagt.

Wil je reageren hieronder, dan zou ik dat erg leuk vinden. Heb je misschien tips voor anderen, of ben je zelf met het boek aan de slag geweest.

Veel liefs Linda

Lees ook eens:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *