Hormonen

Negatieve gedachtes onder controle krijgen? lees hier het geheim

Patronen doorbreken

Je negatieve gedachtes doorbreken

In deze blog leg ik je uit hoe je je negatieve gevoelens en gewoonten kan herkennen en veranderen. Je patronen doorbreken.

Je kent het vast wel, in bepaalde situaties reageer je vaak op dezelfde manier. Soms boos, verdrietig of misschien wel heel koppig of juist arrogant.

Deze reacties zijn niet zo erg wanneer je ze niet zo vaak voorkomen. Of wanneer het op een ´volwassen´ manier gaat. Iedereen reageert wel eens gefrustreerd naar je partner toe of je kinderen wanneer ze weer eens iets niet hebben opgeruimd of op een boze manier reageren.

Het wordt wel een dingetje wanneer je hier een patroon in gaat krijgen. Wanneer je steeds terugkerende vervelende gevoelens hebt en hardnekkige patronen die je niet gemakkelijk kunt loslaten, die je leven op zijn kop kunnen zetten. En op het moment dat je, misschien onterecht, te overdreven reageert. Of er een vervelende manier aan over houd.

Zodra je deze patroon leert herkennen kan je er misschien wat aan doen. Ik laat je aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe je deze patronen kunt herkennen en doorbreken.

Patronen Herkennen

Oke, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet het, ik heb er zelf ook mee te maken. Toen ik het boek Patronen doorbreken kocht van Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer lag hij eerst een tijd op de plank. Uiteindelijk ben ik begonnen met lezen en ik moet zeggen, ik heb hem in een ruk uitgelezen en herkende mezelf in vele voorbeelden of manieren van denken.

Je gedachtes herkennen

In het boek laten ze zien hoe je jezelf en je gevoelens beter kunt leren kennen. Want wanneer je je patronen en gewoonten beter leert kennen, kan je deze dus ook beter begrijpen en wellicht beter doorbreken

Dit gebeurt via een schematherapie.

Wat is schematherapie

Schematherapie is een manier wat je via een therapie kunt volgen. Of zoals ik heb gedaan in een zelfhulpboek waarin je zelf aan de slag gaat. Je kunt het ook in combinatie doen met je therapie.

Er zijn bij schematherapie een aantal technieken dat onderdeel uitmaakt van deze manier van denken. Hieronder vind je er 2 voorbeelden

Cognitieve gedragstherapie

Deze manier is gericht op de verandering van gedrag en gedachten bij concrete dagelijkse problemen.

Je werkt hier ook met een schema wat gebaseerd is op de 5 G`s. Gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg.

Psychodynamische therapie

Met deze techniek leer je inzicht te krijgen in het feit dat bepaalde problemen ontstaan zijn door sommige gebeurtenissen uit je jeugd.

Je ervaart hierbij de intensiteit van emoties en blokkades, de opluchting en de verhelderde inzichten.

Patronen begrijpen

Om je eigen patronen te kunnen begrijpen moet je natuurlijk eerst weten welke patronen je hebt. Je gevoelens spelen hierbij een belangrijke rol.

Ervaringen en emoties uit je jeugd hebben een grote invloed op je gevoelsleven als volwassene.

“Zo ben ik in mijn jeugd heel veel gepest op de lagere school. Dit heeft mij erg onzeker gemaakt en heeft een stempel gedrukt op de rest van mijn weg naar volwassenheid.”

Deze gevoelens waren natuurlijk voor mij erg onplezierig. Door deze, noem t maar traumatische ervaring, heb ik geleerd om op een bepaalde manier met situaties om te gaan.

Maar helaas kwam ik mezelf daarin af en toe tegen. Dan waren er weken, soms maanden bij dat ik niet lekker in mijn vel zat. Voor mezelf had ik hier een manier op gevonden om er mee om te gaan.

Alleen wilde ik nu wel eens ontdekken waar deze gevoelens en de gevolgen vandaan kwamen. Ik wilde deze patronen doorbeken. En heb daarom therapie gezocht. En heb dit boek maar weer eens van de plank gehaald.

Schemamodus

Er worden in het boek over schemamodus gesproken. Zo wordt je door diverse hoofdstukken geleid. Ook zijn er werkbladen wat je kunt invullen naar aanleiding van een hoofdstuk of een modus.

Het boek bestaan uit 2 delen.

Het eerste deel ga je je eigen patronen leren kennen. Zoals ik al vertelde ga je kijken welke kind modus er bij jou past.

Deze kindmodus bestaat uit 3 onderdelen. Gekwetste-kindmodus, Boze en impulsieve-kindmodus en gelukkige-kindmodus

Daarna komt het oudermodus aan bod en de overlevingsmodus.

In deze blog neem ik je een stukje mee in het eerste deel van de kindmodus. Daarbij vertel ik je een stukje van mijn persoonlijke verhaal en ga ik kijken of ik mezelf kan herkennen in 1 van de kindmodus.

Kindmodi

Ik ga natuurlijk niet alles helemaal uittypen wat er in het boek staat, wanneer je onderstaande herkent of misschien beter wilt begrijpen kan je het boek hier bestellen. Het is zeker de moeite waard wanneer jij of misschien je partner, of kind een bepaalde patroon ontwikkeld waarvan je niet weet hoe je dat kan doorbreken.

Toen ik nog een kind was heb ik best veel meegemaakt. Op mijn 8ste ongeveer zijn wij verhuisd naar een andere omgeving. Ik kwam op een nieuwe school terecht en dus ook in een nieuwe klas. Voor mij was dit al een hele opgave. Ik voelde me onzeker, bang en ´klein´. Omdat ik waarschijnlijk nieuw was en een ´makkelijke prooi´ werd ik al vrij snel gepest. In het begin ging dat ongemerkt. Maar naar mate ik ouder werd werd het gepest ook sterker. Er werden propjes papier in mijn haar gegooid. Ik werd gestruikeld op het schoolplein. Werd buitengesloten door de meesten van mijn klas. Werd als laatste gekozen met gym.

Dit allemaal gebeurde omdat ik krullen heb. Dit gedeelte heb ik allang een plekje kunnen geven, want ik ben erg blij met mijn krullen. Alleen de onzekerheid, het gekwetst zijn, buitengesloten voelen. Dat stukje blijft mij nog steeds achtervolgen.

Om erachter te komen welke kindmodus ik of jij ondervind kan je deze onderverdelen in 3 soorten:

Gekwetste-kindmodus

Deze modus gaat gepaard met nare gevoelens, zoals schaamte, eenzaamheid, angst verdriet of je bedreigt voelen.

In het boek wordt deze modus nog eens onderverdeelt in diverse situaties.

Wat bij mij past is het volgende:

Door dat ik in mijn jongere jaren vaak gekwetst ben heb ik dit meegenomen in bepaalde situaties in het heden. In gezelschap met andere mensen voel ik me erg vaak onzeker en alleen. Wanneer er mij iets gevraagd wordt kan ik heel rood worden of het gevoel hebben dat ik iets verkeerd ga zeggen. Er komt dan een soort schaamte in mij.

Een andere situatie kan zijn: Ik heb met een vriendin of familielid afgesproken om iets leuks te gaan ondernemen. Op het moment dat de andere persoon de afspraak afzegt door wat voor reden dan ook voel ik me verdrietig en ook een beetje buitengesloten. Ik denk vaak dat het dan aan mij ligt. dat men niet met mij wil afspreken.

Natuurlijk weet ik heus wel wanneer ik er langer over nadenk dat dit heus niet het geval is. Maar dit is wel het eerste wat in mij opkomt.

Zo kan ik nog veel meer situaties geven waarbij ik me zo voel. Misschien herken je jezelf in deze voorbeelden en kan je bij jezelf kijken wat er in je jeugd misschien is gebeurd.

Boze en impulsieve-kindmodus

Dit is de tweede modus van een kind. Het zegt het eigenlijk al. Het is in een situatie dat je in deze kindmodus kan komen. En dat je met hele heftige of oververhitte emoties zit zoals ergernis en woede.

In het boek worden er diverse praktijk gegeven. Ik sommige herkende ik mezelf er heel erg in.

Voorbeeld van mijn eigen is;

Ik ben naast dat ik mijn eigen website heb ook nog eens moeder van 3 kinderen. Wanneer ik een drukke dag heb gehad of ik het hele huis heb gepoetst. En ik merk dat mijn kinderen hun jas en schoenen in de bijkeuken gewoon op de grond hebben gegooid. Op sommige dagen kan ik echt uit mijn slof schieten. Ik ben dan onterecht (in sommige gevallen wel terecht maar niet als een ‘volwassen’ iemand) super razend kwaad als een klein kind dat volledig uit haar dak gaat. In het allerergste geval kan ik gaan huilen.

Natuurlijk is een keer uit je slof schieten tegen je partner, collega, kinderen of wie dan ook geen probleem. Dat wordt het wel wanneer je heel vaak kwaad wordt en je daardoor in de problemen komt.

Gelukkige-kindmodus

Ook deze modus spreekt op zich voor zichzelf. Een sterk gelukkige kindmodus is heel erg fijn om te hebben.

Deze modus is enthousiast en onbezorgd. Wanneer je in deze modus zit dan doe je leuke en gezellige dingen zoals spelen, sporten, wandelen oid.

Wanneer je in een van de, noem het maar vervelende modus zit, is het belangrijk dat je weet met wat voor manier je naar de gelukkige kind modus kan gaan. Dit kan op diverse manieren.

Deze patronen doorbreken?

Het is echt een kwestie van hard werken, veel uitproberen, veel schrijven en gewoon Doen om de patronen te kunnen doorbreken.

Je hoeft het gelukkig niet helemaal alleen te doen. Je zou met dit boek een goede handlijding hebben. ook kan je hulp krijgen van een therapeut.

En wil je je ei kwijt of je ervaringen delen, dan kan dat ook hieronder. Het bericht zal niet zonder mijn toestemming (of die van jou) online komen te staan).

Wat ik een hele goede tip vond uit het boek en zelf ook heb opgevolgd is het volgende:

Een noodkoffer voor het kwetsbare kind

Je eigen gedachten weer liken

Wanneer je je eenzaam, gekwetst, verdrietig of minderwaardig voelt is het vaak erg moeilijk om deze situatie en gevoel te veranderen in iets vrolijks. Pas wanneer je weer in een vrolijker stemming komt zie je weer hoe leuk het allemaal is en kan je ook snel leukeren dingen bedenken.

In het geval dat je je slecht voelt is het handig en leuk om een ‘noodkoffer’ klaar te hebben staan.

In deze koffer kun je samenstellen met alles wat je blij maakt.

Een aantal voorbeelden:

  • Een cd met muziek waar je van houdt (vrolijke muziek!).
  • Foto’s van mensen die belangrijk voor je zijn.
  • Een theezakje van je lievelingsthee.
  • Een lijst met alle activiteiten wat leuk is om te doen.
  • Een telefoonnummer van je beste vriendin of vriend.
  • Een geurtje wat je brengt naar je fijnste herinneringen.
  • Souvenirs van een leuke gebeurtenis.

Je kunt het zo gek niet bedenken. Maar doe datgene wat je blij maakt erin.

Op dagen dat je minder lekker in je vel zit pak je de doos erbij. Het zal in het begin misschien wat tijd kosten om überhaupt deze koffer te pakken. Maar wanneer je het eenmaal in je nieuwe systeem zit zal je merken dat er al snel een glimlach op je gezicht komt. En dat is toch wat we allemaal willen?

Hoe nu verder?

In mijn volgende blog zal ik verder uitleg gaan geven over de oudermodus. en hoe je deze patronen daadwerkelijk kunt veranderen

Wil jij alvast van start? Bestel hieronder het boek

Heel erg bedankt voor het lezen van deze blog! Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Laat je het me weten?

Liefs Linda

Terug naar home

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *