Vitamines en mineralen

Magnesium is belangrijk en goed voor je lichaam.

Magnesium zit in noten en haal je uit Jodium
Magnesium is belangrijk voor je lichaam

Je hebt er vast wel eens over gehoord, Magnesium Maar wat is het nu eigenlijk. Zit het in voeding? Kan je het extra slikken? Wat doet het in je lichaam? En kan je er ook tekort aan hebben.

Je leest het allemaal in dit artikel.

Sale / Solden 2021Sale / Solden 2021

Wat is magnesium?

Het is een belangrijke mineraal wat vele functies heeft in het lichaam. Het zorgt voor diverse processen in ons lichaam, bijvoorbeeld voor onze botten en spieren.

Ons lichaam kan dit zelf niet aanmaken. Het is dus belangrijk dat je deze mineraal uit voeding haalt of uit supplementen.

Goede Voornemens 2020Goede Voornemens 2020

Wat is de functie van Magnesium?

Het helpt voor een aantal processen in je lichaam:

Spieren:

Magnesium helpt bij het goed functioneren van je spieren. Daar waar Calcium helpt om je spieren aan te spannen, helpt magnesium om je spieren weer te ontspannen.

Spieren zitten overal in je lichaam. Zo ook je hartspier. Hierop hebben magnesium en calcium een gunstige invloed op. Het zorgt ervoor dat je hartspier sterk wordt of blijft.

Het is daarom belangrijk om voor een goede balans van deze mineralen te behouden.

GezondheidGezondheid

Botten:

Het draagt ook bij voor sterke botten en tanden. Ook dit is weer een wisselwerking tussen calcium en magnesium.

Ook speel vitamine D een grote rol voor sterke botten. Je leest er alles over in mijn blog.

Vermoeidheid:

Magnesium haalt energie uit de voeding waardoor je je dus minder vermoeid voelt.

Het maakt ons weerbaarder tegen bijvoorbeeld stress en ondersteunt het immuunsysteem.

Het is dus belangrijk om deze mineraal op pijl te houden door voeding of supplementen.

Geheugen:

Het is ook goed voor je geheugen. Het ondersteunt zowel je lange als korte termijn geheugen. En het speelt ook een rol bij je concentratievermogen.

De werking van Magnesium

Het mineraal wordt opgenomen uit voeding. Dit gebeurt aan het einde van de dunne darm. De hoeveelheid is niet altijd hetzelfde. Dat komt omdat het deels wordt opgenomen en de rest wordt uitgescheiden via ontlasting en urine.

Heb ik tekort aan magnesium?

Wanneer je een tekort aan magnesium hebt of denkt te hebben kan het zijn dat je van bovenste processen last hebt.

Je kunt dus last hebben van vermoeidheid, last van je spieren, maar ook last hebben van stress, het is namelijk een anti-stress mineraal. Omdat het zorgt voor ontspanning in je hersenen. Wanneer je dus te kort hebt kan het zorgen voor meer stress.

Uit welke voeding haal ik deze mineraal

Magnesium kan je uit best wel veel groentes halen. Hieronder een opsomming:

  • Diverse soorten bladgroentes zoals Andijvie, spinazie of boerenkool. Een tip is om in de ochtend een smoothie te maken met een van deze soorten erin. Zo begin je je ochtend met een boost van vitamines en mineralen.
  • Heel veel soorten noten. Niet alleen bevatten noten magnesium, maar ook vetten en eiwitten wat belangrijk is voor je lichaam. Kies wel altijd voor ongebrand en ongezout. Maak het niet te gortig en hou het bij 1 handje vol per dag.
  • Rauwe cacao poeder. Ook dit kan je door je smoothie doen. Geeft het een wat bittere smaak, maar zeker niet minder lekker. En met weer genoeg Magnesium.
  • Avocado’s. Deze soort wordt steeds populairder en is daardoor in vele soorten gerechten te vinden. Gebruik hem eens als dipsaus met lekkere groentes. Geheid dat je alle suikers ed vergeet 😉

Kan je extra magnesium gebruiken tijdens de zwangerschap?

Op zicht hebben vrouwen die zwanger zijn geen extra nodig. Wel kan het verstandig zijn om supplementen te slikken. Dit om de vermoeidheid te verminderen. Het geeft je ondersteuning voor een heldere geest en draagt bij voor een goede geestelijke balans.

Ook kan het helpen tegen spierkrampen. Ik had best wel veel kramp in mijn benen tijdens de zwangerschappen. En het hielp dan bij mij om extra Magnesium te slikken. Dat sliep in ieder geval beter 😉

Wanneer je zwanger wilt worden?

Wanneer je zwanger wilt worden is het natuurlijk belangrijk dat je gezond leeft, geen alcohol, niet roken, gezond eten etc. Door extra magnesium te slikken kan dit ook meehelpen. Het is namelijk ook betrokken bij de celdelingsproces.

Magnesium supplementen

Er zijn heel veel soorten supplementen. Hieronder vind je een overzicht. Gemakkelijk bestellen kan op het artikel klikken en kom je op de juiste pagina.

Bedankt voor het lezen

Dankjewel voor het lezen van mijn blog. Op deze website staan nog meer blogs over hormonen en vitamines e.d. Neem gerust eens een kijkje.

Wil je graag op deze blog reageren, dan kan dat hieronder!

Liefs!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *