Hormonen

Hormonen in balans met supplementen. Lees hier onder andere dé praktisch simpele tips en tricks

Hormonen in balans door supplementen
Supplementen

Je hormonen in balans brengen met supplementen. Dit is wat ik de laatste tijd steeds vaker doe. Vroeger dacht ik dat wanneer je iedere dag goed eet, voldoende drinkt en de juiste vitamines en mineralen eet door groente en fruit dat je dan in balans bent.

Ik ben er echter achter gekomen dat dit helaas (meestal) niet zo werkt.

Er wordt wel eens gezegd dat de groente en fruit van deze tijd minder voedingsstoffen bevatten dan vroeger. Echter is hier nooit echt onderzoek naar gedaan. Vroeger lieten de boeren hun landbouwgronden een poos braak liggen, de grond was daardoor meer gevuld met voedingsstoffen. En konden de boeren er een hele andere soort oogsten. Tegenwoordig is de grond meer armer en kunnen de groenten niet alle stoffen uit de bodem halen die ze nodig zijn.

Hormonen in balans door groente en fruit

De groente en fruit van tegenwoordig worden massaal geproduceerd om de vraag erna zo snel mogelijk te kunnen oplossen.

Uit een Engelse onderzoek is gebleken dat er in verschillende soorten groente en fruit een daling is in de concentratie van calcium, magnesium, koper en natrium. Dit zijn voedingsstoffen wat je lichaam wel nodig heeft in een bepaalde hoeveelheid. Om je hormonen in balans te brengen kan je dus gebruik maken van supplementen.

Wat zijn supplementen en hoe krijg je je hormonen in balans

Supplementen zijn stoffen ter aanvulling op je dagelijks gebruik van voeding. Deze zijn er in verschillende vormen, tabletten, kauwtablet en capsule. Ook zijn ze er in vloeibare vorm of in poedervorm.

Diverse soorten supplementen voor balans in je hormonen

Voedingssupplementen zijn er in diverse soorten. Je kunt ze in enkelvoudige vorm krijgen omdat je bijvoorbeeld ter aanvulling maar 1 vitamine nodig bent, zoals bijvoorbeeld alleen vitamine D, wanneer je deze te kort hebt kan je dit tablet 1 x daags innemen naast je dagelijkse voeding.

Je kunt ook een gecombineerde supplement krijgen, dit is een vitamine gecombineerd met een mineraal, zoals bijvoorbeeld vitamine D en Calcium.

Daarnaast heb je nog Multivitamines waarin meerdere vitamines en mineralen in zitten. Dit is een complete aanvulling op je dagelijkse voeding.

Mijn hormonen in balans brengen met supplementen

Natuurlijk is het zo dat wanneer je iedere dag de juiste hoeveelheid groente en fruit eet je beter voelt dan wanneer je een hele tijd geen groente en fruit eet. Op het moment dat wanneer ik een week (en dat komt heus wel eens voor in drukke periodes) slecht eet, zoals kant en klare lasagne, pizza, broodje hamburger, geen fruit tussendoor, etc, voel ik me heel anders. Ik merk dan direct dat onder andere mijn hormonen uit balans raken. Ik voel me dan moe worden, minder alert, minder vrolijker, snel geïrriteerd etc.

Maar ook wanneer ik toch de overige tijd goed eet, voldoende fruit en de juiste groentes en de juiste vetten eet, merk ik dat ik wat tekort kom. Om mijn hormonen weer in balans te krijgen slik ik supplementen.

Wat zijn Vitamines

Vitamines halen we het meest uit ons eigen voeding. Wanneer we (dagelijks) gevarieerd en voldoende groente en fruit, aardappels noten ed eten krijgen we genoeg vitamines binnen. Echter kan het zo zijn dat je zelf onvoldoende vitamines opneemt of aanmaakt in je lichaam.

Vitamines kunnen wij zelf niet aanmaken, er zijn 2 soorten dat het lichaam wél zelf kan aanmaken, vitamine K en D.

Verschillende vitamines

De meest bekende vitamine is vitamine C. Als antioxidant geeft hij het lichaam bescherming tegen vrije radicalen en verhoogt hiermee ook de weerstand. Ook zorgt vitamine c voor de opname van ijzer.

Vitamine C zit in veel groente, fruit en aardappelen. Je kunt ze dus op vele manieren binnen krijgen. In fruit zit het bijvoorbeeld in sinaasappels, maar ook in bessen, paprika’s en kiwi´s.

Mineralen

Mineralen zijn stoffen dat ons lichaam niet zelf aanmaakt. Deze moeten we dus halen uit voeding. Hierbij is het dus belangrijk om gevarieerd en gezond te eten.

Er zijn 13 soorten mineralen. Een voorbeeld hiervan is IJzer. Dit haal je uit spinazie, biefstuk, kikkererwten, appelstroop en kabbeljauw.

Heb je hier te weinig van, dan kan dit lijden tot bloedarmoede, vermoeidheid, kortademigheid en een bleke huid. Vaak komt dit bij vrouwen voor met een heftige menstruatie.

Wanneer gebruik je supplementen

Om aan de juiste vitamines en mineralen te komen is het belangrijk om goed te eten. Alleen is het voor sommige mensen niet mogelijk om de juiste hoeveelheid vitamines op te nemen in het lichaam. Hierdoor hebben ze dus te kort aan vitamines en zullen ook hierdoor de disbalans in de hormonen ontstaan.

Zo merkte ik dat ik na de zwangerschap wat extra vitamines moest slikken. Ik was vermoeid en had erg veel ijzer te kort wat niet direct op te lossen was met alleen voeding. IJzer zit in hemoglobine, onze rode vloeistof in het bloed. Dit zorgt voor het vervoer van het zuurstof in het lichaam. Door ijzer te slikken en vitamine C (deze zorgt ervoor dat de ijzer sneller wordt opgenomen uit de voeding) voelde ik me stukken beter.

Welke supplement kies je dan

Om een juiste supplement te kiezen is het belangrijk om goed naar jezelf te kijken.

  • Hoe eet je? Eet je dagelijks mijn groente en fruit. Eet je gevarieerd etc.
  • Wat zijn je inspanningen? beweeg je veel, of zit je veel achter mijn bureau etc.
  • Hoe is je gezondheid? Heb je last van kwalen? zoals schildklier of menstrueer je heftig etc.
  • Waar heb je last van? Ben je snel vermoeid, of heb je last van stressperiodes etc.

Van daaruit kan je kijken welke supplement er bij je past. Misschien heb je wel alleen een multivitamine nodig ter aanvulling van je dagelijkse voeding.

Vitamines in de zomer

Vaak wordt er gedacht dat wanneer de ‘R’ in de maand is dat er dan extra vitamines moeten worden genomen. Maar wist je dat je in de zomer ook extra kunt gebruiken? Hier een kleine greep:

  • Vitamine E als aanvulling op je voeding. Deze zorgt er namelijk voor dat je cellen en weefsels wordt beschermt tegen zonlicht en andere (lucht) vervuiling.
  • Magnesium. Vooral in de zomer komt deze van pas. Magnesium is in je hele lichaam te vinden, in iedere cel zit wel magnesium. Het is goed voor o.a. de spieren, het geeft energie vrij uit onze voeding en is goed bij vermoeidheid
  • Zink. Deze mineraal ondersteunt het herstellende vermogen van de huid, dat is handig wanneer je net even iets te lang in de zon hebt gelegen.

Waar kan in ik de supplementen bestellen

Op drogisterij.net kan je de supplementen bestellen. Je kunt heel makkelijk kiezen welke merk je wilt. Ook staan hier diverse aanbiedingen op. En wanneer je voor 22.00 uur besteld heb je het de volgende dag in huis. Je kunt veilig betalen en hebt 14 dagen bedenktijd. Gratis bezorging boven de €40. En nu ontvang je een hele leuke zomer goodiebag twv €50!

Bestel vandaag nog je producten en ga energievol de vakantie in!

Bestel hier.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *