Hormonen

Een goede nachtrust? Lees hier hét geheim en probeer het zelf.

Nachtrust en hormonen
Nachtrust en hormonen

Een goede nachtrust is wat iedereen graag wilt. Uitgerust wakker worden, energiek voelen en starten aan een nieuwe dag.

In deze blog leg ik je uit hoe je een goede nachtrust kan creëren door middel van je hormonen. Wanneer je slaapt zijn je hormonen druk bezig om je lichaam weer te ‘herladen’.

Wat doet een goede nachtrust met je?

Wanneer je een lange nacht goed hebt doorgeslapen zal je merken dat je op een andere manier wakker wordt dan dat je een gebroken nacht hebt gehad.

Je hormonen zullen zich dan beter voelen in je lichaam. Je stresshormoon zal minder zijn. Je gelukshormonen zullen groter zijn. Kortom je hebt er veel aan aan een goede nachtrust.

Je hormonen en een slechte nachtrust

In mijn vorige blog heb je kunnen lezen wat voor fases je in je slaap doormaakt. Deze fases zijn belangrijk voor een goede nachtrust.

Het hormoon Progesteron helpt je om op een natuurlijke manier slaperig te worden. Het ondersteund de duur en de diepte van je slaap.

Het lichaamseigen hormoon Melatonine wordt aangemaakt voor ons slaap- en waakritme. Het hormoon zorgt voor je biologische ritme. Zodra het wat donker begint te worden neemt het aanmaak van Melatonine toe. En zodra het weer licht wordt neemt het hormoon weer af. Zo heb je een duidelijke dag en nacht ritme.

Het hormoon Oestrogeen zorgt dat je diep slaapt. Het verhoogd je rem-slaap. Hierdoor ga je dus dieper slapen, in deze fase zijn je hersenen heel hard aan het werk. Ze zijn alles wat je die dag hebt meegemaakt aan het verwerken. In deze fase van slapen ben je dan ook vaak aan het dromen.

Het zullen de hormonen wel zijn

Wanneer ik persoonlijk weer eens nachten niet kan slapen om verschillende redenen. Zoals malen in mijn hoofd, gewoon omdat ik wakker lig en niet kan slapen. Dan ben ik overdag soms niet te genieten en krijg ik vaak de opmerking ‘het zullen de hormonen wel zijn’

En dit klopt dus ook. De hormonen en ons slaapgedrag hebben veel met elkaar te maken. In de dagen voordat je menstruatie begint daalt het gehalte van je progesteron, hierdoor val je in deze periode moelijker in slaap of slaap je veel onrustiger.

Om je hormonen zoveel mogelijk in balans te krijgen geef ik je hier een aantal tips:

Zorg voor gezonde voeding

Om een goede nachtrust te krijgen is het van belang dat je ook kijkt naar je eetpatroon. Want ook dit heeft te maken met je hormonen

Voeding kan heel veel doen met je lichaam en je hormonen. Wanneer je teveel suikers eet zal je bloedsuikerspiegel stijgen , je insuline gaat omhoog. Je voelt je heel even actief en energievol. Dit is dus niet handig wanneer je in de avond naar bed wilt gaan.

Zorg dus dat je overdag ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Voeding met de bouwstoffen voor de aanmaak van Melatonine. Je kunt hierbij denken aan:

  • (vette) vis
  • Banaan
  • Avocado
  • Noten

Verlaag je cortisol

Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je hormoon Cortisol omlaag gaat. Dit is het stress hormoon. Wanneer dit hormoon laag is, is het voor je lichaam een signaal om meer melatonine aan te maken. Hierdoor word je slaperig.

Wanneer je cortisol dus te hoog is te hoog is blijf je maar in de stress modus zitten en komt je lichaam niet tot rust. Slaap je slecht en kom je een een visuele cirkel terecht.

Maak voordat je gaat slapen nog even een kleine wandeling, of neem een warme douche. Plan anders een paar keer in de week een relax avondje, lekker in bad, boekje lezen, muziek luisteren etc.

Nachtrust en hormonen

Verhoog je Serotine

Serotine is het gelukshormoon wat je aanmaakt door oa te bewegen. Hierdoor heb je een fijn gevoel en een blij gevoel. Dit is ook bevorderlijk voor je slaap. Mits je overdag zorgt voor dit hormoon. Dus niet flink gaan sporten vlak voor je gaat slapen. Doe dit een aantal uren daarvoor, of in de ochtend of middag.

Houd balans in je Insuline

Iedereen weet natuurlijk wel dat teveel suikers niet gezond voor je is. Maar het heeft ook echt invloed op je slaap. Wanneer je chronisch teveel suikers binnen krijgt of te snelle koolhydraten kunnen de cellen ongevoelig worden voor insuline. Je bloedsuikerspiegel wordt hierdoor instabiel en dan ontstaan er hele hoge pieken en diepe dalen.

Ook in je slaap kan je een suikerdip ontstaan. Dit kan niet de bedoeling zijn. Daarom is het belangrijk om overdag je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Dit lukt je door langzame koolhydraten te eten en je stress niveau laag te houden.

Conclusie over een goede nachtrust

Voor een goede nachtrust is het dus belangrijk dat je hormonen in balans zijn. Je kon er een aantal van lezen hierboven.

Soms is het dus best lastig om de juiste balans te vinden voor een goede nachtrust. Wanneer je hiermee aan de slag wilt gaan probeer dan gewoon eens stap voor stap. Begin eens bij een wandeling voor het slapen gaan. Als dit eenmaal in je ritme zit kan je doorgaan naar de volgende stap.

Zo kom je uiteindelijk zelf bij een fijne en goede nachtrust.

Slaap lekker 😉

Hoe slaap JIJ?

Ben heel benieuwd wat jij doet voor een goede nachtrust. Wanneer je wilt reageren kan dat hieronder.

Liefs Linda

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *