Blog

Wat zijn Gelukshormonen? Het lees je allemaal hier.

Gelukshormonen.

Heb jij dat ook? In de twee weken voordat de menstruatie begint kan ik de hele wereld aan.

Heb ik mijn huis op orde, is de was schoon en gestreken in de kast, blinkt de badkamer en ruiken de slaapkamers heerlijk fris. Voor mij is het geen probleem om de hele dag met 10 dingen tegelijk bezig te zijn. Ook de kinderen zijn op dat moment veel liever en makkelijker handelbaar, of ik kan er beter mee omgaan ;-).

In ieder geval heb ik in die dagen energie voor 10. En dat straal ik ook uit. Ik voel me dan zekerder, sexyer, vrolijker etc.

Dit zal voor de meeste vrouwen wel herkenbaar zijn. Vaak voelen ze dit zelf aankomen en helaas ook weer voelen dalen.

Hoe werkt dat in de puberteit?

Meiden die net in de puberteit komen hebben hier ook mee te maken.

Ze voelen zich in deze periode van de cyclus meer ontspannen om sociale gebied, maken sneller vrienden, voelen zich zekerder en stralen dat ook uit. De behoefte naar intimiteit neemt ook toe in deze periode. Kortom, ook zij zitten dan vol met gelukshormonen.

Ook de uitslagen van school zullen op dat moment wat hoger liggen dan gemiddeld, vanwege de helderheid van de hersenen.

Hoe werken de gelukshormonen

Er zijn 4-tal gelukshormonen, Serotonine, Dopamine, Endorfine en Oxycotine.

Het mooie van deze gelukshormonen is dat je de aanpak hiervan zelf positief kan beïnvloeden.

Laten we eens beter de hormonen bekijken.

Serotonine

Serotonine

Dit hormoon heeft invloed op het geheugen, zelfvertrouwen, stemming, slaap, emotie, eetlust en seksuele activiteit. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Hoe meer serotonine in je lichaam zit, hoe makkelijker je kunt omgaan met tegenslagen , deze zorgen voor een boost voor je zelfvertrouwen.

Wanneer er te weinig serotonine in je lichaam aanwezig is kan dit leiden tot angst en depressie en slapeloosheid.

Het mooie van dit hormoon is dat je lichaam dit zelf kan beïnvloeden . Het hormoon reguleert een aantal belangrijke functies in je lichaam zoals het immuunsysteem, de nieren, het hart, de bloedvaten en de spijsvertering.

Hoe kunnen we dit beïnvloeden

Om het gelukshormoon serotonine aan te maken in je lichaam kan je gebruik maken van bepaalde voeding.

Door de aminozuur genaamd Tryptofaan wordt het serotonine aangemaakt. De enzymen helpen de tryptofaan uiteindelijk om te zetten in Serotonine. Het zit o.a. in kikkererwten, bananen, bruine rijst, chocolade, melk, pompoen- en sesamzaadjes.

Wanneer je serotonine gehalte te laag is in het lichaam kan je deze ook aanvullen door middel van een pil. Je lichaam haalt dan uit de aminozuren het serotonine.

Is er nog een andere manier?

Jazeker! Er is nog een manier om je serotonine gehalte in je lichaam te verhogen.

Door complimenten te ontvangen, een like op je facebook of instagram. Dit is natuurlijk niet de gemakkelijkste manier omdat je afhankelijk bent van een ander. Maar om je gelukshormonen een boost te geven is dit natuurlijk wel een hele leuke en handige manier.

Wil jij iemand in je omgeving een boost geven, een fijn gevoel, een glimlach toveren op zijn/haar gezicht, of zomaar een hart onder de riem te steken?

Laat de liefde stralen

Bestel dan een mooie bos bloemen! Weet zeker dat de serotonine gehalte omhoog schiet ;-)! Bestellen kan hier.

Oxytonine

Dit hormoon wordt aangemaakt door middel van sociale interactie. Het speelt een belangrijke rol bij verbinding, moederverbinding, vriendschappen en romantische interacties.

Het wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Het komt namelijk vrij bij knuffelen, sex en werkt als tegenhanger van het hormon Cortisol.

Oxytonine wordt zowel bij vrouwen als bij mannen aangemaakt.

Endorfine

Endorfine is ook een gelukshormoon en wordt aangemaakt in je lichaam door middel van neurotransmitter. Deze hebben als doel boodschappen door te geven aan je hersenen, dit doen ze van en naar andere zenuwcellen.

Wanneer we het woord endorfine gaan uitsplitsen heb je Endo en Fine. Het woord ENDO betekent letterlijk ‘binnen’ en het woord Fine komt van het woord Morfine. Het hormoon is dus een natuurlijke pijnstiller. Hij onderdrukt je weerstand en is belangrijk bij het geluksgevoel.

Ook werkt hij angsten tegen en zorgt ervoor dat wij alert blijven in bepaalde situaties.

Endorfine zelf aanmaken

Ook dit hormoon kan je zelf beïnvloeden door middel van voeding.

Vet en suikers geven ons lichaam een boost. Hiermee schiet het hormoon omhoog, voor heel even maar. Dit is natuurlijk niet de juiste manier om je endorfine pijl voor een langere tijd op pijl te houden.

Voor de juiste manier kan je het beste kiezen voor een gebalanceerde dieet, met de juiste eiwitten, koolhydraten en vetten. En juist weinig suikers.

Bij sporten komt endorfine ook vrij. Na een intensieve work-out komt dit hormoon vrij in je lichaam. Het geeft een fijn en voldaan gevoel.

En hoe prettig is het dat ook bij lachen dit hormoon omhoog gaat. Het genieten van je peuter, kijken naar kattenfilmpjes, of een grappige film kan je doen stralen van geluk.

Wil jij ook iemand een glimlach bezorgen? Stuur dan eens een bos rozen, je zult zien dat er een grote glimlach komt! Bestellen kan via hier.

Dopamine

Dopamine is een zeer belangrijk hormoon. Deze neurostransmitter (dit zijn signaalstoffen die zenuwimpulsen overdragen tussen de zenuwcellen en het zenuwstelsel) zorgt ervoor dat wij ons tevreden en beloond voelen.

Het wordt dus niet de hele tijd aangemaakt maar komt vrij bij bepaalde handelingen, zoals eten, sex, sporten, maar ook drugs, alcohol of nicotine.

Door de dopamine ervaren we op dat moment een golf van geluk. Het plezierige gevoel kan lijden tot verslaving. Je wilt het gevoel keer op keer voelen. Wanneer we dit op de verkeerde manier gaan gebruiken, zoals door middel van drugs of alcohol, kan het effect hiervan de verkeerde kant op gaan.

Om het hormoon dopamine op een positieve ervaring te ervaren kan je hier op een andere manier mee omgaan. Bijvoorbeeld door jezelf een doel te stellen. Maak het vooral niet te groot zodat de kleine stapjes makkelijk en handelbaar blijven. Je kunt een to-do-list opstellen. Iedere keer wanneer je een onderdeel hebt afgerond krijg je hier een prettig gevoel van, je dopamine gaat omhoog. Wanneer je dit iedere dag of week zal ervaren blijft je dopamine op peil en zal je langer doorzetten om dit gevoel te blijven houden.

Dopamine en voeding

Ook dopamine kan je op peil houden door bepaalde voeding. Wanneer je voedsel rijk is aan aminozuren, stimuleer je de aanmaak van dopamine. Deze wordt namelijk in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine, deze wordt weer aangemaakt fonyalanine. Deze zit in voedsel zoals amandelen, avocado’s, bananen, zaden, peulvruchten, noten, kip of kalkoen.

Een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan helpen bij het verhogen van je dopaminespiegel.

Wil je meer weten over hormonen en wat deze met je lichaam doen? Blijf dat deze site bekijken voor meer blogs over hormonen en nog veel meer.

Wil jij ook iemand blij maken met het gelukshormoon? Stuur dan eens een bos rozen, daar wordt iedereen toch vrolijk van!

Je kunt ze hier bestellen!

Liefs Linda

Lees ook een het volgende:

Eén reactie

  • Robin Langens

    Jeetje Linda, zo leer ik nog eens wat bij! Wat een heerlijke manier van schrijven heb je. Heel duidelijk, zet aan tot doorlezen en je schrijft beeldend.

    Gefeliciteerd en JA! Je mag met 100% zekerheid zeggen dat je trots op jezelf bent. Ik ben het in iedergeval ook op jou!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *