Hormonen

Cortisol, op deze manier krijg JIJ dit krachtig hormoon omlaag

Cortisol verlagen met Yoga
Yoga verlaagt je Cortisol

Cortisol is het stresshormoon in je lichaam. In deze blog leg ik je uit wat Cortisol met je lichaam doet en je hormonen. Ook geef ik je diverse tips om de Corisol in je lichaam weer te verlagen.

Wat is corisol?

Cortisol is de allergrootste boosdoener voor onze hormonen. Het is namelijk de stresshormoon in je lichaam. Het is een wat lastiger begrip, omdat jouw stress anders kan zijn dan die van mij of iemand anders. Het hormoon wordt aangemaakt in de bijnierschors en is een reactie op angst en stress prikkels.

Vandaar dat het ook wel het stresshormoon wordt genoemd. Het stresshormoon is niet alleen slecht, het zorgt er ook voor dat we alert blijven. Het zorgt voor een stoot energie en helpt ons te focussen. In mijn vorige blog kan je hier nog veel meer over lezen.

Wanneer de stress of gevaar is verdwenen is het de bedoeling dat het cortisol niveau weer naar het normale gaat.

Wat is het verschil tussen Adrenaline en Cortisol?

Beide hormonen worden aangemaakt in de bijnierschors. Adrenaline wordt als eerste gemaakt wanneer je in een stress situatie terecht komt. Wanneer je je peuter van 2 plotseling ziet vallen, of wanneer je snel moet uitwijken voor een auto of zo.

Cortisol is het stresshormoon
Cortisol is het stresshormoon

Lees meer over stresshormonen


Cortisol wordt daarna aangemaakt en zorgt ervoor dat je langdurig alert blijft. Wanneer je bijvoorbeeld een tijd lang extra moet werken. Denk eens aan de verpleegkundige in de Corona periode die staan al een hele tijd onder afzienbare stress.

Welke (hormonale) klachten horen bij Cortisol

Wanneer je te vaak teveel cortisol aanmaakt kan dit problemen gaan geven. Het is voor even niet erg, maar wel wanneer je cortisol langere tijd hoog blijft. De volgende klachten kunnen dat optreden:

  • Slaapproblemen
  • Burn-out
  • Overgewicht
  • PMS
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Onregelmatige cyclus
  • Stemmingswisselingen
  • Intoleranties en allergieën.

Wanneer heb je een (te) hoge cortisol waarde?

In deze tijd van Corona hebben (veel) mensen last van langdurige stress. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Hierdoor kan je je de hele dag opgejaagd voelen, je slaapt slechter en bent daardoor meer moe. Met als klap op de vuurpijl dat je waarschijnlijk minder gaat bewegen.

Dit allemaal heeft een slecht invloed op je stresshormoon. Deze blijft hierdoor de hele dag op een hoog niveau.

Doordat het cortisol hormoon ook nog eens je eetlust stimuleert kan het zijn dat je veel meer behoefte hebt aan eten. En helaas zorgt je lichaam ervoor dat er een reserve wordt opgebouwd. Namelijk om je buik heen.

Het is daarom belangrijk om te blijven bewegen wanneer je je gestrest voelt.

Hieronder vind je een video over cortisol hoe je dit kan verlagen.

Hoe verlaag ik mijn cortisol?

Om je stresshormonen te verlagen hoef je niet perse uren in de sportschool door te brengen.

Ik geef je hier een aantal tips wat je direct al zou kunnen toepassen:

  • Zorg dat je wakker wordt met een natuurlijke daglicht. Hierdoor maakt je cortisol een soort kickstart. En zorgt dat voor een goed Bio ritme.
  • Start je dag met een eiwitrijke ontbijt. Blijf dus in de ochtend af van de koolhydraten.
  • Ga dansen! Zet je allerleukste muziek op en dans erop los. Hierdoor komen je gelukshormonen vrij.
  • Ga mediteren. Dit doe ik de laatste tijd steeds vaker. Je hartslag gaat naar beneden en je voelt je veel rustiger.
  • Sex! Dat is misschien nog wel het leukste 😉 Hierdoor gaat ook je Cortisol naar beneden en ben je in beweging.

Slechte nachtrust? Verlaag je Cortisol

Wanneer je een slechte nachtrust rust hebt kan je Cortisol ook hoog blijven. Hierdoor gaat je Melatonine langzamer op gang komen en word je dus niet slaperig.

Je blijft zeg maar steeds in je hoge stress niveau zitten en kom je op deze manier in een neerwaartse spiraal terecht.

Om hier weer uit te komen zal je eerst tot rust moeten komen. Dit kan op verschillende manieren. 1 daarvan is Yoga, hiermee verlaag je je Cortisol, maar maakt je lichaam sterker en ook rustiger.


Yoga verlaagt je Cortisol

Waarom start je niet eens met Yoga te ontdekken? Heb je daar wel eens over nagedacht? Of denk je dat dat alleen maar ‘zweverig’ is en misschien niks voor jou. Heb je de volgende vragen jezelf wel eens gesteld:

  • Bang dat je niet lenig genoeg bent?
  • Je wilt graag meer bewegen, gezonder leven, en wat minder stress en meer ontspannen?
  • Je wilt graag Yoga thuis kunnen doen, op je eigen manier en in je eigen tijd?

Heb je deze vragen met JA beantwoord?

Dan is het misschien een slim idee om er vandaag nog aan te beginnen.

Ik heb voor je alle voordelen van Yoga op een rij gezet:

  • Je wordt er ontspannen van
  • Het is een levensstijl dat je handvatten geeft voor een gelukkig en gezond leven
  • Er komt meer energie in je lichaam
  • Je gaat je lekkerder voelen en je slaapt veel beter
  • Je lichaam wordt er sterker van.

Oke, je hebt besloten om aan Yoga te doen. Na veel googlen kom je misschien iets tegen wat bij je past. Maar dan word je in het diepe gegooid. Direct moeilijke oefeningen. Vele stappen achter elkaar, het is waarschijnlijk niet bij te benen.

Op www.yogavoorbeginners.com vind je stap voor stap alle yoga oefeningen. Je kunt het gemakkelijk thuis doen en alles wordt zeer eenvoudig uitgelegd.

Bekijk hier eens een filmpje over de yoga stappen.

Verlaag je Cortisol met Yoga oefeningen

Zoals je ziet in het filmpje zijn de oefeningen makkelijk uit te voeren. Bij Yoga stap voor stap ontvang je ook daadwerkelijk Stap voor Stap je oefeningen. Ze worden duidelijk uitgelegd en zijn goed te volgen, voor zowel beginner als gevordener.

Ademhaling

Veel mensen realiseren niet hoe belangrijk je ademhaling is voor je gezondheid. Door simpelweg een yoga ademhaling oefening toe te passen kan ook op deze manier je cortisol verlagen. Op deze manier gaat je bloeddruk omlaag, je spieren ontspannen zich en het gelukshormoon neemt toe.

Wat is JOUW ervaring met Yoga? Laat je reactie hieronder achter.

Lees ook eens:

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *